fredag 13 juni 2008

Camino de Santiago, dag 2

Roncesvalle - Zubiri

Kroppen kandes battre an vantat imorse. Nar jag gick upp hallregnade det, men medan jag borstade tanderna, satte pa mig regnklader osv sa slutade det. Vadret idag blev alltsa perfekt vandringsvader igen. Mulet, vissa solglimtar, lite duggregn men inget ihallande. Nu pa eftermiddagen/kvallen har solen kommit fram sa vadret ar riktigt behagligt.

Etappen idag var kort, bara ca 20 km, eftersom jag ville ge kroppen tid att vanja sig. Samma sak imorgon, da malet ar Pamplona. Ungefar fyra femtedelar av vagen idag var lattvandrad med stenkross under fotterna, men nagra kilometer var hemska. Los, valdigt hal lera blandat med tradrotter och stenar. I branta, branta nedforsbackar. Otroligt svart att halla sig pa benen, och manga hade ocksa ramlat. Det tar pa krafterna att hela tiden kampa for att halla balansen, sa efter det hamtade sig benen aldrig riktigt.

Middagen idag blev picknick i solen - hittade en fantastisk liten rustik butik pa en bakgata dar de inte kunde ett ord engelska men hade 5-10 skinkor hangandes i taket. Skinka, oliver, salami, brod, ost, vin mm gick anda att handla trots nastintill avsaknad av gemensamt sprak. Angaende vinet fragade de om vi ville ha ett gott vin eller ett ackligt vin. Fick bli ett gott idag. Lokalt fran Navarra, fullt drickbart - jag gissar tempranillo. 40 spann. Som hittat.

Av tidigare erfarenhet misstanker jag att det ar idag eller imorgon som kroppen protesterar som varst, och sedan blir det battre. Vi far se, men jag hoppas att det stammer...

Inga kommentarer: