torsdag 18 oktober 2007

Ny favorit

Sedan en tid tillbaka exprimenterar jag med rosenvatten och apelsinblomsvatten i drinkar. De första försöken var lovande, men det har varit svårt att få till riktigt rätt balans. Efter flertalet försök är iallafall en nykomponerad drink klar. Och oj vad god den är! Underbart balanserad syra och sötma. Många smaknyanser utan att någon tar över. Aromatisk och doftande, utan att vara parfymerad.

Hemligheten är att bara använda några droppar av rosenvattnet. Det jag gör för att få till rätt mängd är att jag häller ungefär en centiliter i mitt mätglas och snurrar runt så att insidan av mätglaset täcks. Därefter häller jag av överflödigt rosenvatten innan jag mäter upp övriga ingredienser. Men om du hellre droppar i rosenvatten direkt från flaskan så fungerar självklart det också.

Sedan till namnet. Jag är usel på att namnge saker. Det har jag accepterat för länge sen. Så om du har ett bättre förslag efter att ha provat drinken så hojta till. Tanken nu är att dels knyta an till drinkens eleganta smak och doft, men även till dess likhet med en cosmopolitan. För de påminner om varandra i balansen mellan smakerna, men där cosmon kanske är mer rättfram är den här drinken nyanserad. Följaktligen - arbetsnamnet blir Jet Set.



Jet Set
per person

5 cl gin
2-3 cl lime (1/2-1 lime beroende på juiceinnehåll)
2 cl grenadin
stänk rosenvatten (se ovan)

  • Skaka med mycket is
  • Sila upp i cocktailglas

Om du inte har provat att göra din egen grenadin än så rekommenderar jag verkligen att du gör det. Det är enkelt, billigt och blir väldigt, väldigt bra.

5 kommentarer:

Jessica sa...

Red rose?

Björn sa...

Mjo, jag funderade i liknande banor, det är bara det att drinken egentligen inte kan beskivas
som röd. Blekt rosa, svagt orange (nästan kräm-färgad) är det närmsta jag kommer i beskrivningen av färgen...

Funderade löst på namn som 'La vie en rose' och sånt också...

Jessica sa...

Jag kan bara inte se jet set...

ctail sa...

Var hittar jag rosenvatten?

Jessica sa...

Ctail: närmaste mellanösternaffär.