fredag 17 oktober 2008

Vodkaprovningen


Hur gick då den stora vodkaprovningen? 12 sorter hann vi med som ni ser. De serverades halvblint i flighter om tre, dvs tre sorter per omgång där deltagarna visste vilka tre som serverades men inte vilken som var i vilket glas.

Det som omedelbart stod väldigt klart är att det är väldigt, väldigt svårt att prova vodka. Den kännetecknas ju av att den skall vara neutral i både smak och doft... men hursomhelst, vissa slutsatser kunde dras. Superpremiumvodka är godare, men inte prisvärd. Level var i mitt tycke godast, men den är så hutlöst prissatt att den är sanslöst oprisvärd.

Är man vodkaälskare och prompt vill ha en superpremiumvodka är Heavy Water ett bra val. Men annars är inte den heller värd pengarna.

Det som däremot visade sig vara en förvånansvärt bra vodka var Smirnoff. Neutral, balanserad och saknar de kemiska bitoner som jag tycker att Absolut har. Fast flera av provarna tyckte bra om Absolut, det ska sägas i ärlighetens namn.

Kronvodka vann inte allmänhetens gillande även om jag var rätt positiv. Betydligt fylligare än de flesta andra vodkorna. Explorer vill jag minnas att alla tyckte var rätt äcklig. Renat gjorde inget större avtryck, vare sig positivt eller negativt. Stolichnaya föll i vart fall inte mig på läppen.

De två Liatuiska vodkorna Stumbra, en med veteax i flaskan och en med bisongräs var ganska annorlunda i smaktonerna. Fylliga. Jag gillade dem skarpt, men de delade provarna i två skaror - vissa var inte alls särskilt förtjusta.

Ciroc, i superpremiumklassen, kan inte jämföras med övriga då den är ett druvdestillat. God, citrustoner, inte helt olik en väldigt neutral grappa. Men väldigt dyr.

Annars var den stora överraskningen Brännvin Special som stod sig mycket väl. God, neutral smak, och den lägre styrkan störde faktiskt inte utan passade bra om man ska dricka spriten ren i form av snaps t.ex. Fast någon vodka är den formellt inte då 37 % är den lägsta tillåtna styrkan för att få kallas vodka.

Om jag ska utnämna en testvinnare får det sammantaget bli Smirnoff.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag kan rekommendera Russian Standard (nr 82836, 249,-) och Russian Standard Platinum (nr 82883, 319,-). Russian Standard Imperia (nr 83719, 799,-) är däremot, precis som du skriver om Level, hutlös och ovärd.

Louise sa...

Känns som att det är svårt med vodkatest, eftersom man ska minnas också!

Björn sa...

Ja, det gäller att riva av testet hyfsat snabbt och ta anteckningar under tiden...