fredag 23 november 2007

Om champagne i drinkar

Champagne Cocktail, Death in the Afternoon och Kir Royal är bara några exempel på drinkar där champagne ingår i receptet. Bubblande vin gör sig helt enkelt otroligt väl i drinkar och mången drink vinner på att toppas med någon centiliter. Om du som de flesta av oss inte är ekonomiskt oberoende är det däremot slöseri att hälla faktisk champagne i drinkarna.

Välj istället ett mousserande vin.

Så vilket mousserande bör du välja? Titta efter ett ganska lätt, torrt vin med hög syra, det är de som passar bäst i drinkar. Här är några tips:

Cuvée Jean-Louis är för sina 52 kronor ett riktigt fynd. Utmärkt i drinkar, fullt passabel som egen dryck.

Marqués de Monistrol för 67 kronor är ett bra allround-bubbel i budgetklassen. Precis som all cava går den dessutom att sabrera, något som alltid piggar upp.

Prosecco la Robínía för 69 kronor passar bra att göra Bellini på, men till övriga drinkar passar de andra sorterna nog bättre.

Rotari Brut Riserva för 98 kronor är fantastiskt gott och väldigt prisvärt. En av de absolut bästa nästan-champagnerna i mitt tycke. Utmärkt i drinkar, och även det bubbel jag dricker mest av i alla kategorier.

4 kommentarer:

Andreas sa...

Nu ska jag ge mig ut på hal is över djupt vatten och cykla, men jag vill göra några tillägg och kommentarer.

Jag vet vad du tycker om det, men jag kan ändå tycka att Chapel Hill, 52, med sin höga syra och sina tydliga äppletoner passar bra i många drinkar.

Dessutom kan jag rekommendera Anna de Codorníu. Det finns i en variant på övervägande Chardonnay , 89, och en som är en smula dyrare och lite bättre på Pinot Noir, 98. Båda är väldigt bra. Den senare testades senast igår i en bubbelpool i Glädjehuset, och fyllde upp sin plats väl. Dethär är en fantastisk nästanchampange! Båda har en hög och trevlig syra som passar bra för sig själva, såväl som i sällskap med annat drinkvirke i glaset.

Vad gäller den gode Markisen så kan jag inte rekommendera den vita. Den känns, i mitt tycke, platt och lite tråkig, och jag tycker nog till och med att Chapel Hill har en hel del att sätta emot där. Däremot är Marqués de Monistrol Rosé Reserva, 67, ett alldeles fantastiskt, vackert rosa, skimrande, romantiskt och smakrikt bubbel som passar fantastiskt till nästan vilken mat som helst och ger vilken kväll som helst ett magiskt, glittrande, rosa skimmer.

Som kuriosa nämner jag gärna att jag har långtgående planer att göra en lite annorlunda eftermiddagsdöd på röd Serpis och rosa Monistrol. Jag återkommer gärna med det resultatet.

Anonym sa...

Jag kan bara instämma med Andreas. Monistrolen är undermålig och Chapel Hill e fin-fin :)

Björn sa...

Jo, jag vet att många precis som ni tycker att chapel hill är bra... men själv kan jag faktiskt inte rekommendera den - jag tycker den har en bismak som jag nästan finner direkt obehaglig. Ungefär en gång per år brukar jag tänka "men om alla skribenter nu unisont hyllar den måste den väl vara ok" och prova den igen. Men nej, hittills är mitt omdöme om den detsamma...

linlasj sa...

Vi använder Chapel Hill varje nyår för att göra amuse-bouche....alltså mellanrätten, en sorbet, man tar mellan rätterna.