fredag 29 februari 2008

Live-drink


En god och väldigt läskande dessertdrink... stor i volymen, inte så spritstark.

Ni vet väl redan att för att lyfta fram jordgubbssmak så ska man tillsätta lite apelsin? Här använder jag dessutom lite ingefärsvodka; om du inte har sådan tillgänglig rekommenderar jag ljus rom eller cachaca istället.

Jordgubbs- och ingefärsslushie
ca 1/2 liter (2 personer)


0,5 liter frusna jordgubbar
5 cl cointreau
5 cl ingefärsvodka (kan ersättas med ljus rom eller cachaca)
3 cl koncentrerad apelsinsaft
is (efter behov)


  • Häll en halv liter frusna jordgubbar i en blender (eller tillbringare om du använder mixerstav)

  • Häll över cointreau, ingefärsvodka och apelsinsaft

  • Mixa. Smaka av.

  • Tillsätt is och mixa. Smaka av. Upprepa tills du har den mängd och smakkoncentration som du gillar. Jag använde en full näve is.

  • Servera i cocktailglas (eller vinglas) tillsammans med sked

Nu ska jag dricka upp resten av drinken (som står bredvid mig medan jag skriver detta...)

Inga kommentarer: