tisdag 23 januari 2007

Bot mot elak omvärld

Lisa har sedan länge lärt oss om vaniljens förträfflighet i att gifta ihop olika smaker och jämna till skarpa kanter. Intagen på rätt sätt (i sprit) kan vaniljen göra den hårdaste dag mjuk och behaglig.

En favoritdrink på vanilj är Vanilla Cosmopolitan. Låt mig först berätta lite om min syn ingredienserna innan vi kommer till det faktiska receptet:

Jag tycker att Cosmopolitan ofta blir ganska vattniga och bleka i smaken. Den främsta anledningen till det är att de flesta av oss (liksom de allra flesta restauranger) förvarar vår sprit i rumstemperatur. När vi häller ljummen sprit i shakern kommer obönhörligen en del av vår is att smälta, och därmed att späda ut drinken lite.

Detta är inte bara dåligt, i många drinkar vill faktiskt vi ha den effekten - en drajja gjord på riktigt kall (importerad) Tanqueray blir faktiskt lite väl stark eftersom den håller stadiga 47,3%, medan rumsvarm Tanqueray skakad med massor av is blir precis lagom starkt. Av samma anledning är det helt rätt att kyla ginen innan du blandar drajja på den om den bara håller 40, eller gud förbjude 37%

Nåväl, åter till Cosmon (varför handlar mina bloggposter om drinkar om drajjor hela tiden?!): när vi blaskar i tranbärsjuice späder vi drinken ännu mer, och vattnet från både smält is och tranbärsjuicen är helt enkelt för mycket vatten för min smak.

Därför använder jag uteslutande koncentrerad tranbärsjuice när jag blandar Cosmopolitan. Jokk har en variant till överkomligt pris som finns i nästan alla välsorterade mataffärer.

Förresten, det här receptet är baserat på Absoluts vaniljvodka. Om du använder T&Q Cariel kan det vara en idé att minska lite på likören och ta lite mer lime eftersom den vaniljvodkan är så söt. Och andra vaniljvodkor? Tja, du får helt enkelt prova dig fram.



Vanilla Cosmopolitan
Per person

3 cl Vaniljvodka
2 cl Cointreau eller annan trippel sec
2 cl färskpressad lime (~1/2 lime)
2 cl koncentrerad tranbärsjuice

  1. Skaka ordentligt med massor av is

  2. Sila upp i cocktailglas

  3. Runda av din dag


Alla mina drinkrecept brukar vara baserade på 5 cl sprit. Det beror på att jag tycker det brukar vara en ideal storlek på drinkar. Iallafall i de glas jag använder hemma.

1 kommentar:

Anonym sa...

En kaxigare version av Cosmon är annars Ginger Cosmopolitan. Eftersom Ingefärsvodka inte tillhör vanligheterna får man smaksätta sin egen med en bit färsk ingefära som får ligga i i minst en vecka. Men prova att göra en Cosmo på den sedan och du kommer att bli lycklig.