fredag 17 augusti 2007

Om is


Jag har upprepade gånger påpekat att det är viktigt att använda mycket is när man blandar drinkar, men innan jag började göra det själv förstod jag inte precis hur viktigt det faktiskt är. Framförallt störde jag mig på att alla som skrev om drinkar verkade förutsätta att man hade obegränsad tillgång till is, dvs i praktiken en ismaskin.

För de flesta av oss ser tillvaron inte ut på det sättet - de flesta jag känner har en, två eller tre plastformar för iskuber stående i frysen. Den sorgliga sanningen är att det inte räcker långt om man ska blanda mer än två drinkar samma kväll. Följaktligen snålar folk med isen för att den inte ska ta slut (för då blir det ju drinkar helt utan is...).

Alltså gäller det att hitta vägar för att se till att ha mycket is hemma. Om man ska ha fest och bjuda på bål kan man t.ex ta ett tomt glasspaket och fylla med vatten som man fryser. På det viset har man en isklump på 1-1.5 kilo - och en sådan håller en rejäl skål med bål kall i flera timmar.

Tillgången på iskuber å sin sida löser man enklast genom en bra mise en place. Jag har alltid en tom glassbytta fylld med iskuber stående i frysen. På det sättet slår jag två flugor i en smäll; jag mer än fördubblar mängden iskuber jag har i frysen, och jag gör isen lätttillgänglig.

Istället för att hålla på att bråka med en iskubsform för att få ut lagom mängd is utan att det hamnar iskuber i hela köket så har jag en bytta där jag bara kan grabba en näve isbitar vid behov.

2 kommentarer:

Andreas sa...

"Jag har alltid en tom glassbytta fylld med iskuber stående i frysen."

Näää, Björn, nu tänkte du nog fel.

Anonym sa...

Jag tycker att en hel hög med plastbyttor för iskuber och en handvevad iskross är det minsta man behöver men på det klarar iaf jag mig hyfsat.

Mai Tai anonym 1