onsdag 17 januari 2007

Margarita

En del saker här i livet kan man vara säker på. En sådan sak är att varje bartender eller drinkfantast med självaktning har mycket starka åsikter om hur vissa drinkar ska blandas. Den vanligaste drinken att gräla om är Dry Martini.

Vilka proportioner gäller? Ska det vara en på tre, en på sju eller en på trettiotvå? Räcker det kanske med att det står en öppen flaska noilly i samma rum som det kylda cocktailglaset? Ska man nöja sig med att låta en solstråle lysa igenom (den oöppnade) vermouthflaskan ner i glaset? Eller kanske ringa sin bror i australien och be honom snegla på en flaska noilly?

Riktigt lika starka känslor hörs sällan om Margarita, men det innebär inte att barflugorna är mer överens om hur en god sådan skall blandas, bara att den inte är lika kul att gräla om. Kan det bero på att skaparen* av Margaritan fortfarande lever?

Hursomhelst, jag vill ha min Margarita gjord på lika delar vit tequila och färskpressad lime, samt aningen mindre triple sec (helst cointreau), alltså:

Margarita
per person

3 cl vit tequila
2 cl cointreau
3cl färskpressad limejuice (~1 lime)

  1. Skär upp limen och gnid kanten på cocktailgalsen först i lime och sedan i salt. Jag använder en sked fylld med flingsalt, men det går lika bra att hälla ut salt på en tallrik och doppa ner glasen
  2. Pressa limen och häll ner alla ingredienser i en shaker med mycket is. Jag skojar inte, ta mer is än du tänkt från början. Och gärna ännu lite till. Om du inte har tillräckligt med is blir drinken blaskig och trist
  3. Skaka som en tok ett par sekunder och sila upp i glasen

*Jag är medveten om att det är omstritt huruvida Margaret Sames verkligen var först med blanda en Margarita, men den varianten av historien är roligast. Och ibland är estetiken viktigare än etiken.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag älskar Margaritas, men får det typ aldrig *känner mig orättvist behndlad*

Peter B sa...

hah, den där med brorsan i australien var ny för mig :)

Xtian sa...

kul, fyndigt och viktiga kunskaper!

Vi gillar på direkten!

/Redaktionen FastFoodLovers

Björn sa...

Tania: du får uppfostra din omgivning!

Xtian: tack&bock!