fredag 26 januari 2007

Mer om sushi

Efter att utgjutit mig om vad jag tycker om den svenska alkohollagen i relation till sushi kanske det är på sin plats att skriva något om vad man egentligen ska dricka till sin sushi?

Svaret är enkelt: du ska dricka champagne.

Ofta rekommenderas vita viner med svag sötma och rätt hög syra, som t.ex tysk halvtorr riesling. I dagens DI rekommenderar Röttorp Cono Sur Gewürztraminer, en chilensk lätt variant av den vanligtvis så potenta och parfymerade gewürztraminerdruvan. Men jag säger det fortfarande: du ska dricka champagne.

Sake är av naturliga skäl en klassisk dryck till sushi, och det är absolut inte fel. Tyvärr är utbudet på Systembolaget allt annat än bra, men Masumi Karakuchi Ki-ippon tycker jag är en fullt passabel och rätt prisvärd sake. Men jag vidhåller: du ska dricka champagne.

Öl då? Jodå, ljus lager funkar det också. Både Asahi och Sapporo finns i ordinarie sortimentet och är rätt trevliga. Trots att båda är licensbryggda i europa. Men fortfarande: du ska dricka champagne.

Så, när vi väl har gjort klart att det är champagne du ska dricka kan vi istället gå in på vilken sorts champagne som passar. Jag skulle säga att du ska satsa på en ganska lätt, väldigt frisk champagne. Min personliga favorit är Pol Roger. Deutz är också jättebra.

Hur gärna man än vill så kan man ju tyvärr inte alltid dricka champagne. Iallafall inte med den typen av inkomster jag har. Då är det tur att det finns andra prisvärda alternativ. Italienska Rotari är faktiskt löjligt prisvärd och ruggigt god till sushi. Maria Séptima från Argentina var för sina 74 kronor ett fullkomligt fynd. Tyvärr är den slut*, Systembolaget tog bara hem 4000 flaskor. Men jag hoppas intensivt att det kommer en ny leverans till Systembolaget i sommar. Isåfall ska jag bunkra ett par lådor till all den sushi jag tänker stoppa i mig när solen skiner. 2006 kom Maria Séptima i juli, så ungefär så års i år kan det vara läge att hålla utkik.


*Dessvärre är det till en liten del mitt fel. Jag bad min lokala butik beställa alla flaskor som fanns kvar. Det blev nio flaskor från tre olika systembolagsbutiker. Två av dem ligger fortfarande hemma i min kyl...

8 kommentarer:

Jessica sa...

Jag funderade på det där om att mejla till folkhälsoministern, men tror du att det är en framkomlig väg? Jag menar, folkhälsa och de vill ha mindre alkohol (på det hela), hur angelägna med lagstiftning som på det ytliga planet verkar gå åt det andra hållet? På ett ungefär.

Jag fick lära mig att man ska inte dricka sake till risrätter. Champagne har jag aldrig provat, det var ett bra förslag :).

Och du, det där med att du inte vet vad du ska säga om minakrämpor, det gör ingenting. Jag behöver bara klaga och så mår jag lite bättre efteråt. Men jag förväntar man inte att någon enahanda, eller i grupp heler, ska kunna fixa alltsammans.

Björn sa...

Jag har funderat rätt mycket på det där med hur stor skillnad det gör att maila politiker, och min slutsats är att det nog _gör_ skillnad. Iallafall när många gör det.

Där har vi det paradoxala - ministrar och riksdagsledamöter försöker ju hålla koll på vad som är en viktig fråga för folk/väljarna. Om en person mailar är frågan oviktig, om ett par hundra mailar är det en riktigt viktig fråga...

Det hade varit kul att starta en 'folkstorm' som kvällspressen så gulligt brukar kalla det, men jag tror att jag behöver betydligt fler än mina nuvarande ca 40 läsare isåfall ;)

Björn sa...

Mer champagne åt folket, för övrigt!

Jessica sa...

Och det är väl där det hela alkoltänkandet krockar. Den som dricker vin till en avsmakningsmeny tycker att man kan ägna sig åt folkhälsa för de som bäst eller bättre behöver det, lite grovt tillyxat, eller mycket grovt tillyxat snarare. Problemen uppstår när nya influenser kommer in och när det inte är fullt lika självklart att politiker ska ha sista ordet i vad som är en konsekvent alkoholpolitik. Men sen, finns det konsekvent politik blir ju nästa fråga? Kall mat är faktiskt mat det också, må så vara att den inte har kommit i närheten av en spis. Det blir lite som att säga att man vill ha sin råbiff välstekt, motsägelsefullt.

Jag gillar systembolaget, jag är inte alls övertygad om att konkurrens främjar mångfald. Om vi bortser från sakediskussionen där systemet faktiskt inte har levt upp till vad man skulle kunna förvänta sig, så har de ett imponerande gäng varor att få tag i om man så vill. Må så vara att jag inte är impad av deras sake (Masumin går att dricka men det finns bättre).

PS: Den som kallar sake för risöl får ingen champagne ;) DS.

Gitto sa...

Björn, nu är jag helt of topic här, men det kan inte hjälpas.

Förlåt att jag inte hört av mig angående helgen, men det har varit lite oklart när/hur vi ska åka, men nu är det ordnat.

Så här ligger det till. Vi åker upp den 3:e, eftersom vi ska på inflyttningsfest hos en av Magnus kompisar. Hur som helst kommer det bara vara vuxna män som dricker öl och pratar om tjejer (lika förutsägbart som alltid), så jag kommer gärna över på en drink och lite Sybarit och ansluter till festprissarna senare på kvällen (ju senare desto bättre :)). Tyvärr kommer inte Magnus, men med tanke på att han har börjat klå mig i Sybarit är det nog lika bra. :)

Låter det här okej? Mejla mig gärna så kan vi bestämma tid och jag kan få din adress! (gittogitto/snabela/hotmail/punkt/com)

Andreas sa...

Jag ber ödmjukast om att få framföra en avvikande åsikt. Det går förvisso att hävda att champange smakar bra till sushi, men det är ju en truism: champange smakar bra till allt. Det är som att säga att vatten är gott till sushi eller att det kan vara lämpligt att andas under tiden.

Eller, låt mig nyansera: champange ÄR gott till sushi. Det är, precis som du skriver, en av de ytterligt få varugrupper det går att få tag på på systemet som faktiskt inte helt förstör upplevelsen av sushi. Däremot kan jag tycka att det känns lite onödigt, eftersom det inte förhöjer smaken i sushin.

Om jag finge rekommendera så skulle jag istället rekommendera ett te. Den som inte vill dricka varmt, vilket jag förvisso tycker är trevligt i denhär årstiden, i synnerhet till kall mat, kan dricka iste. Ett grönt eller vitt te passar utmärkt för den som inte vill ta ut svängarna lite med ett oolongte.

Andreas sa...

Därmed, för tydlighetens skull, inte sagt att det inte är förannat fånigt att sushirestauranger inte FÅR servera alkohol.

Björn sa...

Andreas: I beg to differ. Att säga att det är onödigt att dricka champagne till för att det inte förhöjer smaken på sushin är ungefär som att säga att det är onödigt att dricka GT eller drajja innan middagen med hänvisning till att det inte höjer förhöjer smaken på maten...

Därmed inte sagt att det är fel på något sätt att dricka te. Men ibland är man ju sugen på någonting mera... ja, substantiellt?

Och då tycker jag man ska dricka champagne. Eller ett bra mousserande som Rotari.