lördag 24 mars 2007

Ännu mer om dryck till sushi

En hel del vinskribenter brukar rekommendera torr sherry (företrädesvis Fino) till sushi. Som den konsumentupplysare och sushiälskare man är så kunde jag inte låta bli att prova. Sagt och gjort, en mycket sval flaska Fino Inocente korkades upp till en god sushi.

Sherryn i fråga är en riktigt bra Fino, absolut inte oäven till lite goda tapas som t.ex. tryffelsalami, oliver och grillad paprika.

Och till sushi?

Mja, det är ju inte äckligt. Men inte någon lysande smakupplevelse heller om jag får säga mitt. Jag tycker nog faktiskt att sushin och sherryn passar bättre var och en för sig.

Så jag fortsätter att piska en död häst: du skall dricka champagne till sushi!

9 kommentarer:

Jessica sa...

Är hästen redan död?
Jag trodde att den ja, återstod en aning liv i den ;).
En japansk öl och en sexa likaledes japansk whisky (eller för att jag gillar den Famous Grouse) är inte helt fel heller. INGEN sake till sushi. Den som vill ha sake till sushi borde bli kölhalad i Mälaren. Så fick jag min egen häst att dra ett varv till ;).
Men om vi ska ta champagnegrejset. Vilken champagne?

Andreas sa...

Ehem... nej, förresten, det var inget.

Anonym sa...

Vinho Verde!
Nästan-mousserande och den lilla sötman går perfekt ihop med sojan.
Gazela som kostar typ 47 spänn är min favorit. Om man nu inte har råd med champagne...

Andreas sa...

Köpte ett ospecat kinesiskt oolongte som är väldigt gott och gör sig helt fantastiskt till sushi...

Louise sa...

De på meny hävdar i veckans sänding att man ska dricka champange till sushi, så du är inte ensam kän stödet i ryggen!

Björn sa...

Andreas: var det teet du köpte på Pappas då jag var med? Av hon som inte visste hur man sålde? Du får bjuda mig på en kopp i helgen.

Björn sa...

Louise: oh, så trevligt! Har programmet sänts än? Vilken skumpa pushade de isåfall? Själv tycker jag att Rotari (för en hundring) eller Pol Roger eller Deutz (båda runt trehundra) sitter som en smäck

Louise sa...

menys hemsida ligger det på den senaste sändingen från min 43 och framåt.

Andreas sa...

Självklart ska jag bjuda dig på te, Björn. Vi får ta det nästa helg.