Ännu en gång påminns jag om varför konkurrens är bra och monopol suger.
Telefonkön till Vattenfalls kundtjänst när man vill teckna abonnemang i ett av de områden där de äger nätet var just 25 minuter lång.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
2 kommentarer:
Hatar iofs att fastna i köer jag med. Men jag tror ditt resonemang haltar på åtminstonne ett par punkter:
1. I en av de mest konkurensutsatta branscherna just nu - telecombranschen hamnar jag ofta i långa köeer.
2. Den monopolliknande - eller snarare oligarkiliknande - situation som råder på elmarknaden kommer sig just av den stora avregleringen av elmarknaden.
Med detta kan man konstatera att det är en inneboende tendens i kampitalismen (som ju hyllar "konkurrensen" framför den planerade ekonomin) att alltid leda till större och större monopol.
Slutsats: problemet är det ekonomiska systemet vi lever under som inte sätter människors behov i första rummet utan snarare företagens profit.
vänligen
Daniel (ngt inspirerad av 1 maj)
Det kan också ha och göra med att det är såna som jag (manpower anställda) som sitter där :) Jag kan ju bara tala för mig själv, men jag känner ingen samhörighet eller lojalitet mot företaget som råkar hamna på för dagen!
Skicka en kommentar