fredag 16 mars 2007

Mitt eget fel antar jag

Jag vet, jag borde veta bättre. Jag har ju för tusan till och med bloggat om det!

Men idag tog jag tåget igen. Jag vet, jag vet, jag borde vetat bättre... men ska man från Örebro till Malmö är SJ ändå snabbast.

Klart tåget från Örebro till Mjölby blev försenat med 35 minuter.

Trösten är väl att uppkopplingen på X2000 iallafall fungerar idag så att jag kan blogg-gnälla på SJ.

14 kommentarer:

Anonym sa...

Jag hittar inget tåg mellan Örebro och Mjöby som varit 35 minuter försenat idag...

Björn sa...

jan: 12.15-tåget den 16 mars

Andreas sa...

Du sitter väl inte och ljuger om försenade tåg på pin tji? Säg som det är - egentligen sitter du med din stora kopp morgonkaffe och laptopen nerbäddad i sängen och baktalar SJ av rent jävulskap, eller hur?

Björn sa...

Varje gång jag ljuger om försenade tåg så gör jag det förstås av pin tji, det har du helt rätt i Andreas.

Nu får du för övrigt få tummen ur med ditt gästblogg-inlägg, annars bloggar jag om vad du gjorde med cavan i lördags...

Anonym sa...

Jaså dagen innan? Jo signalfel i Mariedamm och Godegård. Vad tycker du SJ skulle göra åt det?

Björn sa...

Jan: När jag tar tåget gör jag det av ett par huvudsakliga skäl: för att det är snabbt, tar mig direkt från citykärna till citykärna och för att jag inte behöver vara aktiv under resans gång utan kan läsa, jobba, slappna av osv. Samt att det, till skillnad från ex. bil, inte är påverkat av trafik och köer utan går på tidtabell.

Såsom resorna med SJ alltsomoftast fungerat i praktiken är det enda av de kriterier som faktiskt uppfyllts det att järnvägsstationerna fortfarande ligger centralt.

Bara de senaste tre gångerna jag tagit tåget i år, för att ta ett exempel, har förseningarna varit 58, 30 resp. 35 minuter. Och informationen i samtliga fall undermålig.

När förseningarna är så stora, förutsägbarheten och pålitligheten så dålig så funkar det faktiskt inte när man reser i jobbet.

Så vad vill jag att SJ ska göra? Svaret är enkelt: förbättra tidshållningen. Och förbättra informationen när tågen är sena.

Någon form av kompensation vid förseningar hade heller inte varit helt fel. Det hade inte räckt i sig, men åtminstone gjort förseningarna lite mer uthärdliga.

Jessica sa...

Dagens DN. SJ betalar ut 100 000 i resegaranti per dag.
Punktligheten på sträckan jag brukar resa har varit trettio procent. Imponerande eller hur?
För ett pendlarkort på den sträckan betalar man över 2 500 kr. Som hittat.

Andreas sa...

Poängen är ju också att det faktiskt inte spelar någon roll vems fel det är att tågen blir försenade. SJ säljer en produkt som innebär att förflytta mig från en plats till en annan på en på en tid som de anger. Kan de inte leverera är de ansvariga inför mig.

När de inte lyckas så kan de skylla på banverka och älgar och gud fader själv, det spelar inte så stor roll. Poängen är att när de har skyllt på älgar och banverk och gudrun och ställverk och snö (i sverige i januari? inte snö?!?) och våta löv och elfel och datorfel och och översvämningar och utebliven personal och gud fader själv hälften av alla gånger jag åkt tåg, så tappar jag förtroendet för företaget. Ingen av dehär sakerna är per se SJs fel, men när de drabbar hälften av ett slumpmässigt urval av resor så är det inte acceptabelt. Jag har full förståelse för att alla tåg inte alltid kan hålla sin ankomsttid, men jag vill ha bättre än ett 50-estimat!

Björn sa...

Andreas: precis min poäng

Jessica sa...

Exakt på pricken Andreas.
Jag betalade 2500 kr i månaden när jag pendlade Enköping-Stockholm (månadskort) och tåget var inte en tid en enda morgon. Tåg går sönder. Olyckor händer, älgar blir påkörda, lok går sönder etc., och m.m. Det skulle finnas acceptans för det om det fungerade i vanliga fall. Tågen på Mälarbanan är i tid i trettio procent av fallen. Det kräver egentligen ingen ytterligare kommentar...

Björn sa...

Och vill man att den s.k. 'resegarantin' ska kompensera för förseningarna så får man faktiskt ta och styra upp den ordentligt.

På lite längre resor får man 'kompensation' om tåget är mer än en timme sent.

Denna 'kompensation' innebär i mitt fall att min arbetsgivare får ett värdebevis på resans pris.

På vilket sätt kompenserar det mig när jag kommer hem en timme senare än vanligt?

Eller för den delen som den gången mitt tåg blev fyra timmar sent en fredagkväll. Att resan blev gratis för min arbetsgivare hjälper liksom inte...

Fast den gången insåg pursern iofs situationens allvar och lät folk plundra bistrovagnen... en halvpava ripasso och lite god mörk choklad kan lugna de mest upprörda känslor.

Andreas sa...

Hos dig, men inte med nödvändighet hos de du skulle ha sammanträde med.... :D

Jessica sa...

Nej, och det är ju en oxymoron att kalla det resegaranti men att i det ligger att man utfärdar värdebevis för nya resor SJ som inte heller de kommer att vara i tid. Säg att man blir så less på SJ att man inte vill resa med dem längre och så står man där med ett knippe värdebevis. Det här var ju kul typ.
Nu har jag inget körkort men det finns Swebus Express. Billigare, resorna tar längre tid enligt tidtabell men det är inte en helt otrevlig resa så det kan det vara värt. Man vet åtminstone att man inte blir sittande mellan x och y i z minuter på grund av ospecificerad störning i trafiken.

Andreas sa...

Och det bästa av allt: om bussen går sönder, så får man kliva av och gå och kissa, eller vad man nu vill göra, utan att någon övernitisk representant för det som de önskar fortfarande vore ett statligt monopol kommer skrikande och hotar med åtal.