fredag 9 mars 2007

Bra Bong för en gångs skull

Jag har i olika sammanhang ondgjort mig över Sydsvenskans krogrecensent Bong. Min huvudsakliga kritik är Bongs överlastade, svulstiga språk med tendentiösa blommiga liknelser och utvikningar.

Dagens recension är dock ovanligt saklig. Dessutom håller jag i det stora hela med om omdömet. På Besök är ett av Malmös absolut trevligaste ställen, ett av de få där man kan äta frukost, lunch, fika, middag eller dricka öl en hel kväll - och sen komma tillbaka nästa dag och ändå inte vara trött på vare sig maten eller personalen. Anton och Markus har verkligen lyckats med att skapa ett ställe där man vill vara (och snabbt blir) stammis.

Maten på På Besök är god och vällagad. De tar egentligen inte ut svängarna särskilt mycket och försöker kanske inte vara nyskapande, men ibland är det helt rätt val. Innovativ mat, avsmakningsmenyer och laboratoriematlagning är hur kul som helst när man vill låta maten vara en upplevelse, men när man bara vill ha något gott att äta i goda vänners lag medan man dricker bra öl till rimliga priser så är gott och vällagat helt rätt.

ps För den som minns Andreas kommentar om cafésoffor kan det vara kul att veta att det var På Besöks soffa som avsågs

3 kommentarer:

Lisa sa...

Åh, den bara måsta jag läsa! Kram!

nere i malmö 19-27 mars

Andreas sa...

Jag håller egentligen inte med om att den är välskriven, men den är i alla fall välvillig. Jag kan tycka att det kan vara bra att bestämma sig för att såga eller hylla, i det specifika fallet en efterrättslista. Som det är skrivet känns det ju mest som de försökt såga, men misslyckats.

Anton hade lite ångest över att gösen hade "ultimat" konsistens. Och det är ju kanske inte så konstigt - ett sådant omdöme förpliktigar. Jag var tvungen att pröva redan samma kväll. Den var ultimat.

Björn sa...

Inte för att vara petig Andreas, men jag har inte kallat recensionen välskriven, utan ovanligt saklig.

Men jag håller med om att styckena om desserterna är ganska underliga. Det finns relevanta synpunkter att ha på PB:s desserter - jag har inte hymlat med att jag tycker att det är deras enda svaga kort. Men Bongs synpunkter där känns faktiskt inte särskilt relevanta.