fredag 2 mars 2007

Järnvägsblues

Igår skulle jag till till Linköping på ett viktigt möte. Bokade följaktligen tågbiljett så skulle jag kunna jobba på tåget och förbereda mitt anförande till mötet.

Redan när jag kommer till Stockholm central meddelas att tåget är ca 10 minuter sent pga av problem på vägen in till Stockholm. Ok, inte hela världen, 10 minuter kan jag leva med.

Sen går vi ombord. Och väntar.

Efter ett tag meddelar personalen att vi måste invänta cateringen. Hur det kan komma sig att den dröjer trots att tåget är sent framgår inte. Men till slut börjar vi iallafall rulla.

Sen meddelar personalen att vi ska göra ett oplanerat stopp i Katrineholm eftersom tåget är sent och vi måste släppa av folk.

Väl framme i Linköping är vi 30 minuter sena. Och jag måste börja min föredragning med att be tusen gånger om ursäkt för att alla fått vänta på mig.

Jag vill vara miljövänlig när jag reser, jag vill verkligen det. Men som SJ fungerar idag är det svårt. Det senaste halvåret har tåget varit sent minst hälften av gångerna. Och då menar jag inte ett par minuter, utan en halvtimme eller mer. Jag är ledsen, men det funkar faktist inte.

Så tyvärr blir det nog flyg och bil i fortsättningen.

8 kommentarer:

Jessika sa...

När jag pendlade för arbete mellan Enköping och Stockholm i ett drygt halvår så var den dystra statistiken att tåget inte var i tid en enda gång i och från Enköping. Från Stockholm var det i tid tre gånger i veckan, men tiden då jag var hemma var lika dyster som avresestatistiken. Sen tröttnade jag. Bytte jobb, och flyttade till Västerås istället. Med det kom att jag kunde sluta stressa så förbaskat = mådde bättre. Kan knappast tycka att det är ett dåligt beslut att förlita sig på bilen/flyget när man pendlar när man har tider att passa. Här i stan är det mycket prat om pendlarnas villkor och de höga biljettpriset (över 2500 kr/månad för ett månadskort till/från Stockholm och så är tågen aldrig i tid och dessutom får de som åker stå på varandra.) För så mycket pengar tycker man faktiskt att man är värd mer.

Jan L sa...

Vilket tåg åkte du med till Linköping?

Andreas sa...

Och du, Björn, vet lika väl som jag vad Shinkansen OCH Nozomi hade för sammanlagd akumulerad förseningstid under 2005!?!

Björn sa...

Tja Andreas, jag vill minnas att den _genomsnittliga_ förseningen på Shinkansen under 2003 var 6 sekunder... men 2005 var det väl nere i totalt en handfull minuter?

Björn sa...

jan: jag vill minnas att det var 08.20 det skulle ha avgått...

Andreas sa...

En handfull minuter? Det hade nog lett till seppuku. Nej, det var strax under 39 sekunder.

Björn sa...

Jag är ledsen att behöva göra dig besviken Andreas, men tyvärr tror jag faktiskt inte att din siffra stämmer... 2003 hade Shinkansen en genomsnittlig tidshållning på 6 sekunder, eller totalt 29 minuters försening per dag. Se tex sidan 18 i den här artikeln från Imeche, den brittiska ingenjörsföreningen. Även om tidshållningen förbättrats ännu mer mellan 2003 och 2005 tror jag inte den blivit mycket bättre...

Andreas sa...

Nej, du har säkert rätt i att de siffrorna, som så många andra, är ordentligt friserade. Det märker man ju till exempel på denhär artikeln...
http://www.h2.dion.ne.jp/~dajf/byunbyun/archive/20051031.htm