onsdag 28 februari 2007

Äventyr på överhettad bostadsmarknad

Som jag bloggat om tidigare så jagar jag bostad i Stockholm eftersom jag och M behöver någonstans att bo fr.o.m sommaren - idag veckopendlar jag mellan Malmö och en övernattningslägenhet jag har i Stockholm. Den funkar perfekt för en person ett par nätter i veckan, men nu behöver vi något mer permanent.

Efter ett par veckor då absolut inget hänt på bostadsfronten lossade det sedan plötsligt. På två veckor har jag blivit bjuden till fem olika visningar på förstahandskontrakt.

Visserligen ligger alla dessa lägenheter en bit ut från stan, men det börjar ändå kännas som att jag börjar kunna koden för att söka lägenhet hos privatvärdar. Jag var bl.a bjuden på en visning på en nyrenoverad tvåa i Vällingby imorgon på morgonen.

Eftersom jag reser mycket i jobbet råkar jag tyvärr vara i Linköping den dagen vilket föranledde följande telefonkonversation:

-Hej, jag heter Björn XXX och jag hade fått en inbjudan till visningen imorgon.

-Ja?

-Jag kan tyvärr inte komma på visningen, jag är bortrest då. Men jag är fortfarande intresserad av lägenheten.

-Nej, det går inte.

-Va?

-Nej.

-Men, alltså, jag är väldigt intresserad av lägenheten. Jag behöver inte se den, jag är beredd att skriva kontrakt ändå.

-Vi kommer lägga ut fler lägenheter [på hemsidan].

-Jag vill gärna ha den här lägenheten. Jag behöver inte se den. Jag skriver gärna kontrakt ändå.

-Om ingen av de som kommer på visningen vill ha den så kontaktar jag dig för en ny visning.

-Menar du att jag inte får hyra en lägenhet av er om jag inte sett den först?

-Ja.

Av all konstiga krav för att få hyra en lägenhet är detta det bland de underligare. Särskilt med tanke på att företrädare för fastighetsbolaget i fråga är med på knappt hälften av deras visningar.

Men för just denna lägenhet är det tydligen ett krav att gå på visning först. Så det är väl bara att fortsätta jaga.

Inga kommentarer: