söndag 4 februari 2007

Kaffeglassen

Efter att mina första försök med glassmaskinen blivit rätt tråkiga bestämde jag mig för att det nog faktiskt var en bra idé att läsa på, åtminstone lite grann. Sagt och gjort, jag bläddrade lite i böcker av både Nigella och Jan Hedh, tittade igenom min hög av tidningen Gourmet och surfade runt ett tag. Efter att ha inspirerats av Gourmet 3/04 och modifierat receptet därifrån blev det en kaffeglass som var bland det bästa jag ätit. Konsistensen blev mjuk och fin, smaken vuxen med djup fyllighet från sirapen och beska och bränd ton från kaffet som gör att sötman inte tar överhanden. Glassen passar utmärkt som den är, men ett ännu vuxnare sätt att servera den är att lägga en kula i ett cocktailglas och hälla över antingen några centiliter mörk rom eller en citruslikör som t.ex. Cointreau.

Eftersom glassen gjordes rätt mycket på frihand utan löpande anteckningar, som det mesta jag gör i köket, så är det här ett försök att återskapa receptet. Pröva er fram.

Några utgångspunkter:

  • Jag äger ingen espressomaskin, och gör därför fuskespresso på snabbkaffe – en till två teskedar snabbkaffe upplöst i ca fyra centiliter kokande vatten från vattenkokaren blir ett bra substitut i matlagning. Denna lösning fungerar även förvånansvärt bra om man vill göra cappucino eller latte hemma utan riktig maskin, men mer om det en annan gång.
  • Det är inte en absolut nödvändighet att värma upp smeten, men konsistensen blir bättre och glassen håller längre i frysen, även om den så klart är godast nygjord.

Kaffeglass
ca 4 portioner


3dl vispgrädde
4 stora äggulor
1 dl (knappt) mörk sirap
5 rågade teskedar snabbkaffe + 1 dl kokande vatten

  1. Börja med att göra kaffet och ställ åt sidan
  2. Vispa ihop äggulorna med sirapen och därefter grädden.
  3. Rör i kaffet. Smaka av sötman – beroende på vilket kaffe du använder kan det behövas lite mer sirap.
  4. Värm smeten, antingen i vattenbad eller på låg värme under konstant omrörning tills den tjocknar så att den täcker baksidan av sleven. Det är en bra idé att fylla diskhon med kallt vatten, så om smeten ser ut att bli för varm är det bara att dunka ner kastrullen i vattnet och vispa frenetiskt.
  5. Låt smeten svalna, gärna i vattenbadet så går det snabbare. Ett par nävar is i vattnet gör underverk om du har bråttom. Hit kan förberedas ett par timmar i förväg, det är bara att ställa smeten i kylen tills du är sugen.
  6. Kör smeten i glassmaskin när smeten är ordentligt sval, gärna kyskåpskall om man använder glassmaskin med kylpuck.

    Njut. Glassen är bäst direkt, men håller flera dagar i frysen.

Inga kommentarer: