fredag 8 maj 2009

Om glasens storlek

Noterar att den brittiska regeringen diskuterar att genom lagstiftning påbjuda 12,5 cl som normal serveringsstorlek på vinglas.

Jag måste säga att jag är lite kluven till idén. Dels tycker jag att de paternalistiska konnotationerna är lite obehagliga. Staten ska helt enkelt inte ha synpunkter på hur stora glas som serveras. Dels ställer jag mig frågande till huruvida det är effektivt ur folkhälsosynpunkt. Frågan är om det inte tvärt om kan driva upp konsumtionen. Många som idag nöjer sig med ett glas på 17-18 cl kan nog mycket väl komma att beställa två av de nya mindre glasen osv. 12,5 cl är helt enkelt ganska lite vin.

Det som möjligtvis talar för idén är iofs den brittiska seden att köpa in hela omgångar, dvs en dryck var till hela sällskapet. På så sätt är det möjligt att konsumtionen minskar bland vindrickarna eftersom mindre serveras per runda. Fast samtidigt riskerar det att driva upp konsumtionen hos de som dricker öl eller drinkar eftersom vindrickarna får slut i glaset snabbare och därmed vill ha in nästa runda snabbare...

Inga kommentarer: