söndag 31 maj 2009

Köttsushi

Vad kan man egentligen ha ovanpå riset och ändå kalla det sushi? Svar: allt! Det är riset som gör det till sushi, inte vad man lägger ovanpå nigirin eller rullar in i makin.

Nästa person som hävdar att det finns 'autentiska' och 'icke autentiska' råvaror att använda tror jag faktiskt att jag ska håna. Och sen visa nedstående bilder från en bättre sushirestaurang i Tokyo:


Jag ger er: Bacon-nigiri!


Prosciutto-nigiri!


Samt, som pièce de résistance, halstrat-hästkött-nigiri!

Och den sista där, den skojar man inte bort. Så smakrik, så mör, så god... Vet ni hur man halstrar köttet? Gasbrännare. Tänk crème brulée-brännare. Direkt på köttet, efter att nigirin formats. Vi pratar alltså ovansida med lite lätt stekyta och smak och doft av maillardreaktion, sen helt rått rakt igenom. Mmm...

5 kommentarer:

Jessica sa...

sushi betyder egentligen bara riskudde så vad du lägger på den kudden torde vara upp till var och en.
Vad jag har sagt angående sushi däremot är att traditionen har varit att det har tagit tid att bli sushikock. Jag vet inte om det är bra eller dåligt även om jag tror att det är något bra. Köttsushi -- nåt för mig :).

Andreas sa...

Hästköttsushi är tusan i det det bästa som finns. Sen förstår jag inte varför vi inte tidigare tänkt på att man kan halstra saker med brännare. Instant maillard på vad som helst. På laxsushin är det jättegott, speciellt om man fått tag på fet lax.

Du som är i ett land där det går att få tag på - hur är det med najadlax, vad händer om man eldar den i två sekunder?

Andreas sa...

Nu är det väl så att "sushi" härstammar från en ålderdomlig böjning av "酸い", om jag förstår det rätt, och betyder att det är surnat, och det i sin tur en syftning på en gammal lagringsmetod för fisk, där man lagrade den i ris och långsamt lät den surna.

Så ordet "sushi" har väl ganska lite med riskuddar att göra, och lite mer med sur fisk.

Nigiri, däremot, betyder risboll, och finns i små, som vi är vana vid i Sverige, och i stora varianter, de senare kallas onigiri. I speciellt de senare kan man ha vad som helst. Igår åt jag en med edamer och svarta oliver.

Jessica sa...

Nu ska vi inte börja diskutera högljutt, Andreas ;).
Vad jag menade är att sushi som så inte nödvändigtvis är fisk utan att det har kommit att handla om ris för det mesta. "Surnandet" har med en ingrediens som man traditionellt gjorde/gör tsukemono med, riskli (nuka). Jag har ätit mycket onigiri på med nukazuke i Kyoto, på fiskmarknaden. Bekvämligt nog jobbade jag ett stenkast bort :). Prova när du springer på vadsomhelst gjort med nuka, du blir inte besviken.

Björn sa...

Andreas, halstrad gravlax är ju väldigt gott. Alltså att skära upp den som vanliga laxfiléer (inte skiva den) och sen halstra snabbt i het panna eller över glöd.

Så halstrad najadlax borde ju rimligtvis vara trevligt det med. Och att köra på den med eldkastaren är ju onekligen det allra smidigaste sättet att halstra skivad grav- eller najadlax.

Helt klart något vi bör prova!