onsdag 3 oktober 2007

Foton

Har precis skaffat mig en ny kamera. Det verkar som att den ska kunna vara en rätt kul leksak. Nu gäller det bara att sätta sig in i manualen till den. 170 sidor... det är inte utan att man undrar om inte elektroniktillverkarna borde lägga lite mer krut på intuitiv design.

Nåväl, här är iallafall lite testbilder jag tog första kvällen med kameran:



Svartvit färgskala utan blixt. Katten i förgrunden, M i bakgrunden. Bättre kvalitet på bilden än jag väntat mig med de dåliga ljusförhållandena



Närbild på katten med blixt. Automatisk ISO och exponering. Bortsett från blixtreflexen (som det medföljande programmets röda ögon-funktion inte biter på) blev det rätt bra exponering och vitbalans.



Närbild på M tagen med telemakro utan blixt. Ganska kraftigt färgstick eftersom den automatiska vitbalansen inte klarade ljuset från taklampan, men annars är jag rätt nöjd med kvaliten

Slutsatser? Kameran verkar lovande. Bildstabiliseringen gör ett väldigt bra jobb så att det går att ta vettiga bilder utan blixt även i dåligt ljus. Den optiska zoomen 28-504 mm är väldigt trevlig och en av huvudanledningarna att jag valde den här kameran.

Det verkar dock som att man måste vara aktiv med att ställa in vitbalansen när man fotar utan blixt. Visserligen inget ovanligt på kameror i den här prisklassen. Undrar om man ska börja fota i RAW-fomat så att det går att ändra vitbalansen smidigt på datorn i efterhand? Tål att tänkas på.

Det är alltså en Panasonic Lumix FZ-18 jag skaffat om någon undrar.

3 kommentarer:

Louise sa...

Så söt katt, han ser nästan ut som min!

Anonym sa...

åååå vad fina bilder dom e copyright elr?? skulle så gärna villja ha en

Björn sa...

anonym: Tack! Du är välkommen att använda mina bilder i icke-kommersiella sammanhang, under förutsättning att du skriver ut att det är jag som tagit dem/länkar till mig om du publicerar dem (på nätet eller liknande).