tisdag 25 september 2007

Sorgligt och skrämmande

Jag skriver sällan om politik. Framförallt eftersom jag tycker det tar lite för mycket tid att skriva den typen av resonerande, välformulerade inlägg jag tycker ämnet förtjänar. Däremot följer jag sporadiskt ett antal bloggar som handlar om politik och yttrandefrihet i vid bemärkelse.

Ett ämne som tröskas intill förbannelse på många politiska bloggar är sexköpslagens vara eller icke vara. Personligen gör den debatten mig rätt uttråkad och engagerar mig inte nämnvärt. Men för ett par dagar sedan hände något som gör att jag faktiskt tycker att man bör bry sig.

En debattör, journalist och tillika informatör på länsstyrelsen i skåne hotar att 'outa' identiteten på en prostituerad kvinna som bloggar under pseudonym och är väldigt aktiv i debatten (publicerad bla i Expressen och i P1) om hon inte slutar debattera sexköpslagen.

Jag läser ingendera av deras bloggar. Personligen kvittar det mig lika huruvida någon av dem skriver eller inte, men så beter man sig tamigfan inte! Skäms helt enkelt! Om man tycker att ens meningsmotståndare har fel så debatterar man med dem och påvisar varför de har fel, man skrämmer dem inte till tystnad genom att hota med att avslöja för deras barn att deras mamma säljer sex.

Läs mer hos Louise P eller i Sydsvenskan

Inga kommentarer: