onsdag 17 januari 2007

Nyårsmiddagen

Efter vissa kval bestämde jag och M oss för att inte gå på någon av de middagar vi var bjudna på, utan istället lagade jag mat hemma till oss. Detta var vad som bjöds:

Antipasto misto
Margarita

Skaldjurssallad med krämig vinägrett
Pol Roger

Halstrade pilgrimsmusslor med tryfferad rotfruktspuré

Blodgrapefrukt- och camparigranité

Älgtournedos med getosttarte och rödvinssky
Santa Sofia Amarone

Ostar och russinbröd

Key Limepaj med grillad, rommarinerad ananas och nygjord ananassorbet
Asti

Syftet när jag satte menyn var att den skulle gå att förbereda så långt som möjligt. Jag ville inte behöva stå i köket i sista minuten genomsvettig och stressad eller behöva kasta i mig maten för att springa och utföra en massa arbetsmoment under middagen(som att röra i risotto!). Menyn skulle vara lättjobbad helt enkelt! Och det var precis vad den blev. Ytterst få moment utförs a la minute, det mesta behöver bara värmas och smakas av.

Fortsättning och recept följer!

1 kommentar:

Anonym sa...

vilken meny!
Pruk ivilken tid skall jag komma på nyår i år? Vad skall jag ha på mig?
nr72.blogg.se