lördag 27 januari 2007

Lisas utmaning

Så, jag har blivit utmanad. Det är inte mycket att göra, är handsken kastad måste den ju plockas upp: klart jag ska läsa tio böcker av kvinnliga författare direkt efter varandra.

Men det ska sägas, jag har som vana att alltid ha flera böcker igång samtidigt, så jag kommer nog faktiskt läsa manliga författare parallellt. Jag vill faktiskt läsa klart Heat av Bill Buford. Och Johan Norbergs senaste bok ligger också och väntar på nattduksbordet.

Sen ska jag säga till mitt försvar att den senaste boken jag läste ut var av en kvinnlig författare (The harsh cry of the heron av Lian Hearn. Fantastisk!), och av de två böcker jag läser aktivt just nu är den ena av en kvinna (Juliet Erickson).

Men som sagt, är man utmanad så är man. Jag ska återuppta mitt läsande av E Jean Carrols gonzo-biografi av Hunter S Thompson och sätta igång med Siri Hustvedt, vilket M tyckt jag borde i vilket fall. Sen får vi se vad det blir därefter. To kill a mockingbird kanske? Det blir en blandning av skönlitteratur och fakta för min del i vilket fall.

Fler rapporter följer.

5 kommentarer:

Jessica sa...

Jag läser också så. Flera på en gång. När man börjar fundera på böcker så blir det plötsligt mycket svårt att begränsa sig. Alla böcker, de flesta i varje fall, har något i sig som gör dem speciella. Om någon frågar efter min favoritbok så blir motfrågan i vilken kategori? En bok älskar jag för språket, en annan för dess intrig etc., Det blir kul att höra vad du kommer fram till :).

Hanna sa...

Jessica: håller precis med! Och ibland frågar folk om jag läst något bra på sistone och då blir jag helt stum, fast att jag har läst jättemycket bra hela tiden. Mkt svårt.
& Björn, dig skulle jag på inrådan av Lisa vilja höra lite om lägenheter i Malmö/Stockholm?

Hanna sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
K sa...

Intressant att du har Johan Norberg på nattduksbordet och samtidigt Jonas Morian på din länklista. Själv skulle jag inte kunna sova efter en mening Norberg.

Björn sa...

K: tja, nu är visserligen Norberg fortfarande oöppnad... så på nattduksbordet ligger just nu utöver den boken även 'Popism' av Andy Warhol och 'The Strange and Savage Life of Hunter S. Thompson' av E. Jean Carrol. Plus lite mattidningar och annat krafs.

Fast allvarligt talat så gillar jag både Morian och Norberg. Jag tycker de båda är intressanta och intellektuellt hederliga, vilket gör att jag respekterar deras respektive ställningstaganden och slutsatser även när jag inte håller med. Hade Katrine Kielos fortfarande bloggat hade jag länkat till henne också, trots att jag ytterst sällan höll med.

Så länge man är intressant är det ok att inte ha rätt. Tycker jag iallafall.