måndag 25 oktober 2010

Sydafrikanska Vinklubben - mina erfarenheter

Jag har beställt vin ett par gånger från Sydafrikanska Vinklubben. Inför att jag skulle beställa första gången googlade jag en del, men hade svårt att hitta särskilt mycket info om dem som inte kom från deras egna sidor. Därför kan det kanske vara på sin plats att skriva ner sina intryck.

Först ett övergripande konstaterande: prissättningen är mycket ojämn. Vissa viner säljs till väldigt bra priser, särskilt på erbjudanden. Halva priset jämfört med vad vinet skulle kosta på Systembolaget kan förekomma. Jag har vid ett tillfälle köpt för långt under halva priset jämfört med privatimport via Systembolaget.

Ibland är däremot priserna riktigt dåliga. Vissa viner kan vara 60 kronor billigare i Systembolagets ordinarie sortiment. Man bör alltså alltid jämföra priser innan man beställer.

Bland de positiva sakerna man kan konstatera med klubben är att sortimentet är väldigt brett. De gånger jag varit i kontakt med kundtjänst har bemötandet även varit väldigt trevligt.

Tyvärr har dock kundtjänst inte hållit sina löften om när de ska återkomma med besked. Och anledningen till att jag varit tvungen att kontakta kundtjänst är att leveranserna strular. Vinet kan komma fram en månad efter utlovat datum. Man kan få besked om att vinet ankommit till Brings terminal i Sverige, men när man ringer Bring suckar de och säger att de inte alls fått något vin och att leveranserna ofta strular.

Kort sagt får man en känsla av att något inte sköts på ett seriöst sätt. Det är tråkigt, för när flaskorna väl kommer har jag alltid fått det jag beställt, och vinerna har aldrig varit transportskadade.

Det är dock ett problem att man får en känsla av att det kan vara en bluff, och att ens viner aldrig kommer att komma. Ska jag vara ärlig känns det som att jag inte blir förvånad om bolagsföreträdarna en dag är försvunna med pengarna.

Det här borde klubben kunna göra något åt: skärp upp rutinerna kring leveranserna, se till att nyttja transportföretag som faktiskt levererar i tid, se till att hålla det som utlovas och, inte minst, se över hur texterna i mail och på hemsidan är skrivna. Dålig svenska (google translate-känsla) inger inte förtroende. Se även över om det går att göra något åt betalningssättet. För det känns faktiskt osäkert att betala för vin som inte skall levereras förrän om ett par månader.

Jag vill fortsätta handla av Sydafrikanska Vinklubben. För jag är rätt nöjd. Men som det ser ut nu kommer jag inte våga beställa för mer än ett par hundra per gång. Med ett mer förtroendeingivande intryck hade jag beställt bra mycket mer.

Se för övrigt även vad bloggaren Revisorn skriver, och inte minst diskussionen i kommentarsfältet.

Uppdatering 11/1: läs här och här för mer av mina erfarenheter.

80 kommentarer:

rs sa...

Hm, känns inte bra att läsa med tanke på att jag väntar på två beställningar därifrån. Den ena beställdes i augusti och ska enligt leveransbeskedet ankommit till Mainz i Tyskland den 7 oktober. Det är den senaste uppdateringen om den beställningen. Sedan gjorde jag ytterligare en beställning på den sk. lagerrean i månadsskiftet aug/sep fast den har jag inte fått någon uppdatering på. Jag har beställt därifrån en gång tidigare och det var vid förra vinters lagerrensning, visst det tog väldigt lång tid för vinerna att komma fram, beställde i mitten på januari och de kom fram i början av juni. Det kunde jag ha överseende med eftersom det var extremt bra priser. De negativa rapporterna som framkommit den sista tiden (i kommentarfältet på bloggen du nämner) känns naturligtvis inte bra.

Björn sa...

Jag har också beställt från lagerrensningen och inte heller hört något.

Jag fick härom veckan en leverans av viner jag beställde i somras, så de skickar bevisligen viner. Jag tror inte att det är en scam, men önskar att de kunde ordna upp sin logistik och kommunikation så man slapp känna oron för att bli blåst...

Per sa...

Jag har beställt därifrån ett antal gånger. Leveranserna har aldrig kommit på utlovad tid, detta spelar dock ingen roll, men nu har dom restat en hel låda vin som jag beställde i Juni.

När jag väl fick tag på någon att prata med frågade dom om jag ville kreditera min beställning. Jag sa åt honom att jag ville veta vart mina flaskor var som jag lagt ut pengar för. Han skulle återkomma, sen dess har jag inte hört något. Jag kommer inte beställa något mer därifrån.

Lars i Krylbo sa...

Leveranserna kommer aldrig i tid kan jag instämma i.
Sen om det tar 2 eller tre månader spelar inte så stor roll för mig, beställer man varje månad, så får man ju efter ett tag en leverans varje månad.
Men nu i den senaste leveransen så saknades en flaska som jag beställt och betalat för, och jag har mailat dom två ggr, och fyllt i reklamationsformulär på deras hemsida, men jag har inte hört något alls ifrån dom!
Otroligt dåligt att inte ens svara på mail (eller reklamationsformuläret).
Jag tror ändå inte att dom kommer att blåsa sina kunder, men dom har OTROLIGT DÅLIG SERVICE!!!

Gotland sa...

Har även jag beställt ett gäng gånger från SAV. Tog emot en leverans i fredags och då sa Bring att det saknades ett kolli som skulle till mig. De lovade att undersöka saken och sedan återkomma.

Då jag inte hört något från Bring igår (onsdag) slog jag dem en signal. Fick samma svar då, att de skulle undersöka saken och återkomma. Då jag sedan ej hörde någonting från Bring under gårdagen slog jag dem ett nytt samtal idag.

Jag fick då informationen att kollit inte skulle till mig men att de inte visste varför och att jag skulle kontrollera mina beställningar för att se om det var någonting jag saknade.

Då jag beställt vid totalt 9 tillfällen hittills så är det lite svårt att på rak arm komma ihåg alla beställningar så jag bestämde mig för att gå igenom orderhistoriken ikväll.

Döm om min förvåning då det för en liten stund sedan surrade till i min ficka. Det var SAV som ringde från Sydafrika och beklagade att någonting blivit fel i deras kommunikation med Bring och att de beklagade för detta. De förklarade att mina övriga beställningar fanns kvar i systemet och att "mitt" andra kolli skulle till någon annan kund.

Riktigt snyggt hanterat då jag vare sig ens hunnit kontakta SAV och frågat om beställningen eller kontrollerat min orderhistorik.

Måste erkänna att detta gav mig ett än större förtroende för SAV som leverantör.

Dock ska tilläggas att leveranserna än aldrig kommit i utlovad tid, vilket jag dock har överseende med då jag beställer kontinuerligt och får en låda då och då...

Henriette sa...

Själv beställde vi en massa vin från dem i våras (april) och först tog det, som för alla andra, svinlång tid innan leveransen kom - ca 1½ månad försenat men så var det också så att det fattades 6 flaskor som var restade. Dessa skulle komma i nästa leverans stod det på pappret. Vid dags dato har de ännu inte kommit trots att vi mailat flera gånger och även fått mail från Åke tillbaka där han skrev att han skällt ut sin personal för att de klantat sig med vpr restbeställning och att vinerna ska skickas omedelbums (detta var i okt någon gång), inget svar efter det trots otal försök som sagt och föga förvånad är jag nu när jag försöker ringa kundtjänst på 031-numret och får beskedet "the number is not in use, please do not call again" ;p

Känner mig faktiskt totalblåst...

Björn sa...

Tyvärr verkar samma upplevelser gå igen - sena leveranser, felaktiga eller obefintliga besked, och ibland (men inte så ofta) saknade viner.

Trist med tanke på hur smidigt det är annars och vilka bra priser de håller ibland.

Björn sa...

Henriette: nu verkar 031-numret funka, kom till telefonsvarare. Gissar att de missat att fylla på Skype-kontot och att det var därför numret inte funkade...

Anonym sa...

Intressant att läsa en del inlägg, ärligt talat förstår jag inte riktigt hur en del av er resonerar, och inte inser att Sydafrikanskavinklubben fraktar viner från andra sidan jorden. Då jag besökte Sydafrika i samband med fotbolls VM 2010 insåg jag att avståndet mellan Stockholm och Kapstaden är över 12 000 km, och att träffa rätt i leveranstider med båt och landsvägtransport denna sträcka, då inte ens flygbolagen kan hålla sina tider, måste vara ytterst svårt.
Oavsett vilket om det tar 2, 3, 4 veckor längre än angiven tid, så köper jag viner från Sydafrikanskavinklubben jag inte kan köpa på Systembolaget, inte ens via beställningssortimentet, så ja, föredar att leva med osäkra leveranstider men få viner jag verkligen vill ha.
Angående Henriettas inlägg att känna sig ”blåst” kan jag bara rekommendera Systembolagets tråkiga sortiment, men du får med dig dina varor direkt, så du inte behöver känna dig ”blåst”.
Jag har under de 14 månader jag varit medlem i Sydafrikanskavinklubben kontaktat kundtjänst två gånger utan problem, en gång via telefon och pratade med Åke om felaktiga viner i en leverans. Två dagar senare fick jag mail från Åke på kundtjänst som beklagade misstaget och skickade rätt viner i den månades leverans och bjöd mig på de 9 flaskor jag fått felaktigt levererat. Tillsammans med min måntliga beställning fick jag dessa viner som utlovat, och faktiskt gjorde en vinst, då de viner jag fick gratis var dyrare än de jag beställt.
Osäkra leveranstider eller inte, jag tänker fortsätta beställa viner från Sydafrikanskavinklubben.

Björn sa...

Anonym: vad är det du tycker är konstigt? Alla som kommenterar konstaterar att det inte är något egentligt problem när leveransen tar längre tid än tänkt, men att det är ett stort problem när viner man betalt för inte kommer fram.

Som du ser bland kommentarerna här och i de uppföljande inläggen är det det folk är oroliga för och irriterade över - att över huvud taget inte få det man betalt för.

För övrigt - eftersom jag har ett analysverktyg installerat på bloggen ser jag att den enda ISP som laddat den här sidan precis innan din kommentar kom är Vodacom i Kapstaden. Det råkar inte vara så att du har en koppling till klubben?

Anonym sa...

Då jag befinner mig i Sydafrika, igen, mitt nya favoritmål för semester, ingen tidsomställning, fantaskiska vyer, otrolig mat för att inte prata om detta lands viner, rekommenderar jag verkligen Sydafrika som nästa semestermål för alla om du inte varit här tidigare. Angående Sydafrikanskavinklubben så är min koppling nöjd kund. Måste man vara i Sverige för att skriva på din blogg? Är det ok att vara på semester och blogga ?? Det är väl hela iden med bloggar, att dela med sig upplevelser och tankar, eller har jag fel ?

Björn sa...

Anonym: du är självklart mycket välkommen att skriva oavsett vilket land du är i.

Det är dock inte någon särskilt konstig fråga, när det kommer ett anonymt inlägg skickat från sydafrika...

Anonym sa...

Tack för det, men din blogg handrar ju enbart om Sydafrika och Sydafrikanska Viner så det är väl inte konstigt att min kommentar var i detta ämne.
Jag är helt säker på att du finner svenska kunder som är otroligt irriterade på att inte få alla skruvar till sin bokhylla från Ikea också, och självklar i dagen internetvärld finner dessa kunder också ett forum för sitt missnöje. Min fråga måste ände bli, är jag den enda nöjda kunden hos Sydafrikanska Vinklubben?? Vad jag förstår från artiklar både i Dagens Nyheter, Dagen Industri med flera så är Sydafrikanska Vinklubben en av de internetshopar som uppfyller kraven för distansförsäljning och är ett riktigt bra alternativ till tråkiga Systembolaget. Men du kanske tillhör skaran av Svenskar som anser vi ska ha ett spritmonopol och förhindra oss andra svenska att köpa de viner vi verkligen vill handa och njuta av. Så ni andra nöjda kunder hos Sydafrikanskavinklubben skriv era inlägg och delge era erfarenheter.

Björn sa...

Öhm, sen jag började blogga 2007 har jag skrivit 417 inlägg, varav exakt 3 behandlar sydafrikanska vinklubben. Ladda bloggens startsida och inte bara detta inlägg så ser du...

Om du även läser inläggen 11/1 och 14/12 (länkar finns även längst ner i texten i blogginlägget) ser du att jag är ganska nöjd, men att jag ändå tycker det finns utrymme för förbättring.

Jag har vid det här laget spenderat ett antal tusenlappar via vinklubben, och som jag påpekar i de andra inläggen kommer jag fortsätta handla.

Om klubben däremot ordnade upp de delar som strular (som jag skriver om i själva inlägget ovan) skulle jag vara mycket nöjd kund.

Anonym sa...

Har som snabbast läst igenom endel kommentarer på olika bloggar om klubben, får säga att vissa är väl gnälliga.. Visst att leveranserna är försenade ibland men om man ska leverera vin ifrån sydafrika till de priser som de erbjuder samt möjligheten att beställa endast en flaska så blir det inte några snabba leveransalternativ.. Det som klubben säger är 3månaders leveranstid, om det då tar ett par veckor längre tid pga anledning som man kan ta del av i leveransbesked som uppdateras på vägen mot sverige så är det väl inte hela världen?! Sen är det klart att man önskar att det kunde bli bättre men är vi kunder beredda att betala för det?
Betalningen kan jag hålla med om att det skulle vara skönt att slippa ligga ute med pengarna men det är väl oxå en anledning till deras generösa erbjudande??

//Vinälskare

Janne sa...

Vi har väl handlat för drygt 20 kkr och det mesta har fungerat. Men vi har ett reklamationsärende sedan i augusti som fortfarande inte är löst. Jag har inte förrän idag uppmärksammat att det är ekobrottslingen Gus Andersson som är inblandad. Efter att ha bjudit honom på pengar i samband med Swedish Liquor så kommer jag inte att göra några större beställningar av Sydafrikanska Vinklubben!

/Janne

Björn sa...

Janne: Intressant och lite oroväckande.

Har du någon länk eller annan informationskälla som styrker att han är inblandad i SAV?

Janne sa...

Björn: Jag har skrivit ihop ett dokument med en mycket hållbar indiciekedja. Jag har dock avvaktat ett par ytterligare uppgifter innan jag publicerar det. Säkert är dock att Gus finns med i bilden, och även om jag inte med visshet påstå att han är har oärliga avsikter denna gång så jag vill höja ett varningens finger.

Janne sa...

Ett ställe att betygsätta vinhandlare på nätet finns på http://www.etoh.se/

/Janne

Lasse Herstedt sa...

Har handlat under en tid och även om det varit en del förseningar så är jag väldigt nöjd!

Sedan kan jag tycka det är konstigt när man läser inläggen här att folk handlar för typ 20 kkr och är nöjda, för att sedan plötsligt bli negativa och handla mindre fast man varit nöjd!

Janne sa...

Lasse H. Jag förmodar att det är mig du åsyftar. Jag är inte så himla negativ över det det som varit. Bara ett de inte lyckats att återbetala en utebliven leverans och att de aldrig svara på mail eller telefon. Men när jag såg vem som uppenbarlgen ligger bakom, då blev jag orolig för framtiden. Jag har sagt A och kommer att säga B så fort jag fått mer klarhet i vissa frågor.

Janne sa...

I dagens nyhetsbrev offentliggjordes att man startat en ny kundtjänst i Stockholm. Jag skickade genast över den mailkonversation som jag haft med klubben sedan i augusti om en utebliven leverans. Den för dagen nye på posten, Daniel, ringde upp och satte sig in i ärendet. Nu skall det bli spännande att se om det löser sig. Men med den information jag har samlat in så kommer jag ändå att vara försiktig med beställningar.

/Janne

Janne sa...

Jag är fortfarande inte övertygad om att Sydafrikanska Vinklubben är seriös. Den nya kundtjänsten löste i alla fall mitt halvårsgamla ärende med rekordfart. Strax efter jag lagt ut min förra kommentar kom ett mail från PayPal att den adekvata summan var överförd. Om kan kollar upp de båda unga herrarna som kallas kundtjänst har inte en utpräglad kundtjänstprofil.

/Janne, fortsatt skeptisk

Anonym sa...

En liten kommentar;
Handla inte för mer än du skulle kunna bli av med! Handla på nätet innebär alltid en viss risk! Att granska "gaderoberna" hos alla som jobbar under företagsnamnet ger väl att det inte finns något ställe att handla något alls.. Rötägg finns överallt!

Björn sa...

Ska onekligen bli intressant att se om den nya kundtjänsten tar skruv.

Jag hoppas det, för jag gillar många av erbjudandena, och de viner jag köpt har jag varit mycket nöjd med.

Själv har jag inte handlat för några 20 kkr, men ett par tusen har det ändå blivit.

Att Gus är (eller åtminstone inledningsvis var) inblandad är ju inte något jag ser som positivt, men samtidigt så har vinklubben varit igång ett bra tag nu, och vinerna kommer ju faktiskt fram.

Så jag kommer fortsätta beställa, men inte för alltför stora summor i taget.

Och inte minst kommer jag - precis som med all e-handel - att använda betal/kreditkort vid köpen. Man har helt andra möjligheter att få igen pengarna då om varorna skulle försvinna...

Björn sa...

Kan för övrigt notera att "Sydafrikanska Vinklubben" och "Sydafrikanska Vinklubben problem" blivit de vanligaste sökorden bland de som hamnar här på bloggen...

De har puttat ner de tidigare favoriterna "whiskey sour" och "dryck till sushi" och var femte besökare på bloggen hamnar numera här genom att googla sig fram till det här inlägget...

Uppenbarligen finns det en stor efterfrågan på information om klubben.

Janne sa...

Jag avvaktar reaktioner från ytterligare ett håll innan jag går ut med det jag hittat.

Ett smakprov är detta om de båda som sitter på ”Kundtjänst” i Stockholm:

Victor Waenerlund (f. 1989)
Beskriver sig som VD på Eurogate Wine Suppliers sedan mars 2011. Har tidigare drivivit en "fixarfirma", Scandinavian Concierge Services.

Daniel Sköld (f. 1983)
En ”supersäljare” som beskriver sig som försäljningsschef på på Eurogate Wine Suppliers sedan mars 2011. http://www.danielskold.se

Jag tycker inte det känns som rätt profil för att bygga upp långsiktigt förtroende...

Björn sa...

Janne: åtminstone Victor har tidigare varit vinrådgivare på Australian Wine Club, vilket väl ändå får ses som en rätt lämplig bakgrund för att jobba med vinrådgivning och kundtjänst för SAV?

Janne sa...

Björn: Det som gör mig mest skeptisk är hur de titulerar sig. Jag har lite svårt för att se hur den här verksamheten skall kunna bära en VD och en försäljningschef i Sverige.

Jag hoppas att detta blir bra, för jag vill verkligen fortsätta att handla...

Janne sa...

Efter att ha haft ett antal positiva kontakter med den nya kundtjänsten så väljer jag i nuläget att inte publicera vad jag kommit fram till. Jag är fortfarande inte övertygad, men jag kommer sannolikt att köpa lite då och då. Om du vill ha kontakt med mig så använd adressen rata.se(a)gmail.com. Jag är mycket intresserad av om/hur det har löst sig för andra som har haft problem.

/Janne

Leif sa...

Jag har köpt ca 40 lådor de senaste 2 åren. Det mesta har fungerat bra, men inte allt. Vid en leverans saknades 2 lådor. En annan kund ringde och sa att han fått 1 av lådorna, men den andra lådan är efter 6 månader fortfarande försvunnen. Jag har ett otal gånger påpekat att det inte är mitt fel att vinet saknades. Daniel lovade återbetalning för ett par månader sedan, men inget har hänt.
Vid en leverans hade Bring lyckats tappa en låda, varvid 2 flaskor gått sönder. Jag utlovades ersåttningsflaskor vid junileveransen i år. Men än så länge har jag inte sett till dem.
Det känns som en blåsning.

Björn sa...

Eftersom det fortsätter att droppa in mycket besökare på det här inlägget som googlar på olika kombinationer av "Sydafrikanska Vinklubben", "problem", "leverans" mm, så kan jag konstatera att jag fortsätter få de lådor jag beställt.

Senaste lådan jag fick var mars månads beställning.

Hittills har inget saknats i någon leverans. Vid något tillfälle har jag fått information om att ett vin är restnoterat, men då har det alltid kommit i senare leverans.

Däremot är man nu regelmässigt 1-2 månader sena med leveranserna. April månads leverans är såvitt jag kan se 6 veckor sen...

När Bring tappar eller tappar bort lådor kan man inte gärna hålla SAV ansvariga för det. Däremot måste kundtjänsten så klart vara snabba med att reklamera felen till Bring och ersätta kunden, antingen genom återbetalning eller nya flaskor.

Björn Lilja sa...

Jag har bloggat om en helt bisarr upplevelse av dem här: http://rundkvadrat.com/2011/08/26/varning-for-sydafrikanska-vinklubben/

Anonym sa...

Jag beställde en mindre låda i febr. Den har inte kommit än! Vid upprepade kontaktakter sedan månader tillbaka har de föreburit att: leveransen fastnat i Tyskland, att den kommit till Sverige, att den kommer till min hemstad i helgen, att den blivit fellevererad till en annan kund, och att jag kan få återbetalning. Och på senare tid svarar de inte alls på mailen. Och ingenting har hänt än. Det verkar minst sagt bluff och jag instämmer i varningarna. Verkligen befogade.

Björn sa...

Tråkigt att höra att det fortfarande strular för många.

Själv fick jag just aprils beställning. Visserligen 2 månader sen, men den kom fram till slut.

Sydafrikanska Vinklubben sa...

Sydafrikanska Vinklubben är en del av We Sell Wine i Sydafrika som driver vinklubbar i flera länder inklusive Sverige. Svenska marknaden har vuxit snabbt under de senaste 1½ åren och behovet av en effektiv kundtjänst har ökar mycket snabbt. We Sell Wine var av uppfattningen att placera kundtjänst för Svenska marknaden i Sverige var rätt, nära till kunder men långt borta från huvudkontor och lager i Sydafrika, och tyvärr visade sig detta var detta en felaktig satsning och har nu flyttat Svenska kundtjänst till huvudkontoret i Hermanus Sydafrika. Vinklubben får nu Svenska medarbetare som flyttar från Sverige till Sydafrika och bemannar kundtjänst på plats

På vår svensktalande kundtjänst i Hermanus Sydafrika arbetar idag Robin (från Malmö) som nås på telefon 031-360 90 39/19 (kostnadsfri vidarekoppling till huvudkontoret) eller kundtjanst@sydafrikanskavinklubben.se. Svenska kundtjänsten utökas den 6 november med vår nya kollega Veronica (från Stockholm) som tillsammans med Robin kommer bemanna kundtjänst.
OBS 1 november byter kundtjänst telefonnummer till 020 – 130 40 50 (kostnadsfri vidarekoppling till huvudkontoret)

För Svenska kunder som inte fått sin reklamation korrekt behandlad vänligen sänd ett email innehållande ordernummer, namn, telefon, e-mail och vad reklamationen avser till info@wesellwine.co.za (We Sell Wine Customer Relation) Engelsktalande personal som använder Google översätt för att handlägga ditt ärende.

Björn sa...

Intressant. Hoppas detta löser de problem som varit...

Sydafrikanska Vinklubben sa...

Björn, vi hoppas du läst att vi byter hemsida och hela vårt system torsdagen 13 oktober. I vårt nya system kommer all leveransinformation/beställning genereras (in real time) från vårt datasystem och du får alltid senaste information direkt till din e-mail. Varje vecka skickar vi föregående veckas beställningar, kan vara att vissa restnoteringar sker beroende på lagersituation och hur snabbt vingårdarna levererar till vårt lager. Om restnotering sker får du som kund direkt vid packning av din order information om detta och kan då välja mellan tre alternativ.
1. Vänta till vinet inkommer till vårt lager, och kommer då skicka separat efter din ordinarie order med kommande veckas leverans från Sydafrika
2. Att du ger oss uppdraget att byta ut vinet till motsvarade eller bättre, och kommer då skicka separat efter din ordinarie order med kommande veckas leverans från Sydafrika
3. Att vi återbetalar för vinet som rest noteras. (Återbetalning sker då samma vecka)
Vi är medvetna att en del kunder har blivit besvikna och irriterade på våra leveranser och kundservice under det senaste året. Att vi inte har haft tillräckliga resurser på plats för den Svenska marknaden är bara att konstatera. Med svensktalande kundtjänst på plats i Sydafrika och vårt nya datasystem/hemsida och tillgång till We Sell Wine Customer Relation (engelsk talande personal) här i Sydafrika, hoppas vi att kunna öka vår totala kundservice till en nivå där alla våra Svenska kunder känner trygghet och glädje att köpa Sydafrikanska viner från Sydafrikanska Vinklubben.

Björn sa...

Jag tycker de förändringar som görs verkar lovande.

Sen gäller, som alltid, att leva upp till löftena.

Jag kommer följa utvecklingen med intresse och nyfikenhet. Som sagt, verkar lovande.

För övrigt kan jag konstatera att jag nu även fått maj månads leverans. Kom strax efter aprils.

Janne sa...

På http://wesellwine.co.za/contact%20Us.htm står det i alla fall tydligt vem som står bakom. Jag vet inte om det gör mig lugnare, men annars låter det bra...

Sydafrikanska Vinklubben sa...

Hej Janne
Vi på Sydafrikanska Vinklubben börjar undra vad är ditt problem? du beställer löpande viner från klubben samtidigt som du kritiserar oss på olika bloggar. Vill du prata med oss är telefon numret till huvudkontoret +27 (Sydafrika) 028 313 1514 Du är mer än välkommen och slå en signal och ventilera dina frågor.

Sydafrikanska Vinklubben sa...

Hej Björn
Tack för din support, alla vi 30 anställda på We Sell Wine/Sydafrikanska Vinklubben kan garanterar alla av oss arbetar hårt för att du som kund skall känna dig trygg och uppleva det spännande att handla från Sydafrikanska Vinklubben.

Janne sa...

Hej själv Sydafrikanska Vinklubben

Efter lite tjat så har mina problem löst sig (förutom en flaska som jag hoppas dyker upp senare). Mina farhågor beror på en av personerna bakom verksamheten, som jag drabbats av i ett annat sammanhang. Jag oroar mig därför för långsiktigheten i det hela. Kommer det ett bakslag? Visst köper jag, men jag ser varje order som en kalkylerad risk.

Jag hoppas innerligt att Sydafrikanska Vinklubben kommer att fortleva. Det är ofta riktigt bra erbjudanden. Om det blir ännu en resa till Sydafrika så skall jag försöka planera ett besök i Hermanus också!

Anders sa...

Det känns lovande med de nya namnen när det gäller SAV:s kundkontakt. Det lilla jag läst här bland de senaste inläggen visar på en väsensskilt mycket vänligare ton än den jag bemöttes med under sommarens korrespondensens.
Då bemöttes jag med barnsligt affektfyllda haranger i mail från den kille som kallar sig Åke.
En underlig egenhet var att han menar att deras egen samarbetspartner Bing slängde sig med mindre intelligenta uttalanden till mig.
Jag utgår från att Åke då syftade på då jag återgav ett samtal jag haft med Bing. Dom berättade att dom började vara ganska så less på att få klä skott för SAV:s glädjekalkyler beträffande leveranstiderna till Sverige.

Daniel kunde jag aldrig få kontakt med över telefon trots flera veckors försök, men jag fick några mail från hans adress. Många veckor försenat fick jag ungefär halva leveransen och efter att jag visat vilja att dra det hela till sin spets fick jag faktiskt pengar återbetalt, men Åke kunde inte hålla sig ifrån att skicka ett spydigt, otrevligt och inte särskilt kundvänligt sista mail.

Jag hoppas att dom skärpt sig, men jag kan bara konstatera att jag varnar alla mina vänner från att handla med SAV. Det är liksom så kapitalismen fungerar i vår värld, dom som inte levererar och inte respekterar sina kunder ska heller inte ha några!
Att jag sedan till slut fick tillbaka det jag hade legat ute med månadsvis utan att få någonting för det, ser jag inte som skäl nog för företaget att få mitt förtroende igen.
Det var istället en förutsättning för att jag inte skulle gå vidare rättsligt.

Sammantaget är min uppfattning att de personer jag har varit i kontakt hos SAV varit otrevliga, haft dålig service och skyllt ifrån sig (jag kan ta att det blir fel ibland, men då berättar man det)

Vinmakarna har dock utfört sitt jobb med bravur, de flaskor jag ändå fått hem har förgyllt middagarna.
Men det är ingenting som SAV kan ta åt sig äran av.

Sydafrikanska Vinklubben sa...

Hej Anders
Vi verkligen beklagar att du fått ett så oproffsigt bemötande från vår Svenska kundtjänst, vi kan garantera att det inte är företaget policy överhuvudtaget, tvärt om. Du har alldeles rätt i om man inte ser till att kunderna är nöjda får man inga kunder, vi på We Sell Wine här i Sydafrika arbetar stenhårt med att se till att både leveranser och reklamationer hanteras på ett sätt så du som kund känner trygghet och glädje att handa dina Sydafrikanska Viner från Sydafrikanska Vinklubben.
Jag hoppas du har tagit del av informationen vi publicerar löpande på Facebook och Twitter med de förändrar som sker under kommande vecka. Dels lanserar vi en helt ny websida som ger dig löpande online information, ett reklamations system online, och framför allt vad vi redan startat med veckoleveranser från vårt lager i Sydafrika varje fredag.
Förändringar bland personalen sker samtidigt och framför allt vår nya Svenska kundtjänst på plats här på huvudkontoret i Hermanus Sydafrika med Robin och Veronica.
Vi på Costumer Relations på We Sell Wine hjälper dig med reklamationer som inte har handlagt av Svenska kundtjänst på ett tillfredställande sätt. Vänligen e-maila oss på info@wesellwine.co.za så kommer vi tand om ditt ärende och se till att du får dina frågor behandlade på ett korrekt sätt.
Customer Relations
We Sell Wine PTY Ltd

Sydafrikanska Vinklubben sa...

Hej Janne
Självklart respekterar vi ditt ställningstagande, men vi kan garantera att du inte behöver känna att dina beställningar till Sydafrikanska Vinklubben skall vara riskobjekt, tvätt om vår målsättning att alla som älskar Sydafrikanska viner skall känna trygghet och glädje att handla Sydafrikanska viner från Sydafrikanska Vinklubben. Idag skickar vi 100 tusentals flaskor till kunder i Europa som såväl kunder på vår lokala marknad här i Sydafrika och hoppas att du ska bli en av våra många kunder som fortsätter att finna nya favoriter bland alla fantastiska viner som produceras här i Sydafrika
Costumer Relation
We Sell Wine PTY Ltd

Anders sa...

Ja sådär ja, nu börjar det i varje fall låta proffsigt!
Hoppas ni fått ordning på kundkontakterna för i så fall kommer det här nog att bli riktigt bra!

Anders sa...

Hahaha!!!
Hur är det möjligt :-)
Igår fick jag ett telefonsamtal från Bring om att dom hade en låda vin till mig.
Kul i och för sig men det avbeställdes för ett par månader sedan efter att jag och SAV inte kom överens om frakttiden.
Jag ansåg att ett antal månader försenad leverans inte var godtagbart och efter en del mindre trevlig mailkorrespondens fick jag så tillbaka mina pengar för den del som inte nådde mig (ungefär halva leveransen)
Vi avslutade därmed våra affärsmässiga kontakter men döm av min förvåning när jag då tydligen ändå ska få en låda vin! :-)

Jag talade naturligtvis om för fraktkillen hur det låg till och han (lite trött) försäkrade att jag inte var ensam att drabbas av dom allt för långa leveranstiderna. Och att han skulle ta kontakt med SAV i mitt ställe gällande den leverans som nu hade kommit fram.
Flaskorna beställdes i Mars!!!!

Sydafrikanska Vinklubben sa...

Hej Anders
Vi hoppas du tog emot den så försenade leveransen även om du fått återbetalning på de viner du sakande i original leveransen. Likaså förstår vi att det många gånger kan vara svårt att förstå varför vissa leveranser helt enkelt inte fungerar logistiskt.
Hermanus Sydafrika ligger, enligt Google Maps, ca 16 000 kilometer från Stockholm, vet inte var du bor i Sverige, men vi kan vara överens om att det är en lång sträcka som vi fraktar viner från A till B.
För att vår logistik kedja skall fungera har vi 5 olika företag som hanterar olika delar av leveransen från Sydafrika till Sverige. I logistik kedjan har vi sjötransport från Kapstaden till Rotterdam, från Rotterdam på pråm till Maintz i Tyskland, avlastning och införtullning, omlastning från container till pallgods, därefter landsvägstransport från Maintz till Bring Express terminal i Jönköping, sortering och vidare leverans till Bring Express lokala distributionscentraler som i sin tur kontakt dig för slutleverans till din dörr, enkelt uttryckt en komplicerad operation för oss att följa och kontrollera.
Av de 10 000 tals försändelser vi skickar till Sverige varje år är det tyvärr ett antal försändelser som kommer på villovägar eller helt enkelt försvinner (på vanlig svenska någon stjäler vin, så enkelt är det) Då de olika företagen i vår logistik kedja inte kan kommunicera med varandra har vi inte kontroll från det vi stänger en container på vårt lager i Hermanus Sydafrika till Bring Express ger oss en mottagningslista på försändelser ankommit till Bring Terminal i Jönköping. När denna feed back från Bring Express inte motsvara vad vi lastat i container börjar ett för oss omfattande detektivarbete med att finna vi i leveranskedjan vi har ”tappat bort” dessa försändelser. Tro det eller ej men vid flera tillfällen har försändelser som lastats på pall både i Mainz Tyskland som såväl inom Bring Express hantering, plötsligt dykt upp, och har då skickas vidare i logistik kedjan, och slutligen når dig som kund.
Vi kan självfallet erbjuda dig ett fraktalternativ med flygfrakt, då är leveranstiden ca 5-6 dagar från din beställning, om du vill betala ungefär 100-150 kronor flaskan extra!!
Vi verkligen beklagar de förseningar som uppstår och medvetna om den irritation det skapar, men samtidigt hoppas vi att de flesta produkter vi erbjuder är unika och många gånger finns inte att tillgå i Europa. Vårt förtag och våra medarbetare arbetar dagligen med att finna nya innovativa lösningar tillsammans våra samarbetspartners för att både säkra, som såväl finna vägar att minska leveranstiden över halva jordklotet till våra kunders belåtenhet.
Costumer Relation
We Sell Wine Hermanus Sydafrika

Anders sa...

Tack för erbjudandet att ta emot vinerna fastän jag redan fått tillbaka pengarna för den del av leveransen som försvann, det var en fin gest!
Men nu är jag en gång sådan att det tar emot att ta någonting som inte är mitt.

Ovetande om att ni erbjöd mig att ändå ta emot flaskor som eventuellt skulle dyka upp så bad jag naturligtvis Bring att ta kontakt med er och returnera försändelsen.

Men som sagt, en fin gest som jag tycker visar på att ni i varje fall i skrift har börjat ta kundernas problem på allvar.

Men ett tips är att om ni nu själva vet med er att det många gånger är svårt att hålla leveranstiderna av de skäl som ni själva uppger. Så borde ni ta er en funderare på ifall ni skulle förändra de angivna leveranstiderna i beställningsformulären. Jag kan lova att alla blir gladare ifall vinerna visar sig komma i tid, eller kanske rent av lite tidigare än sagt istället för ett gäng veckor eller månader för sent.
Får jag realistiska förutsättningar från början och dom faktiskt håller så tar i varje fall jag med glädje en längre leveranstid framför att bli besviken. Oberoende vilka skälen är, antal världshav etc.

I slutänden skulle det förbättra ert rykte väsentligt, när nu just leveranstiderna verkar vara ert stora problem nu när kundkontakten verkar ha tagit ett jättekliv framåt.

MVH Anders

We Sell Wine Hermanus Sydafrika sa...

Hej Anders
Vi arbetar veklingen intensivt att få vår kundtjänst, nu på plats på huvudkontoret i Sydafrika och att vår leveransinformation skall kunna vara så precis som önskas. Vi har fortfarande mer arbete kvar på att försöka få ner våra leveranstider till Sverige. Vårt mål är ca 5-7 veckor från vårt lager Hermanus Sydafrika till din dörr i Sverige. Om du följer oss på www.facebook.com/vinklubben så har du alltid löpande information från oss.
We Sell Wine
Costumer Relation

We Sell Wine/Sydafrikanska Vinklubben sa...

Sydafrikanska Vinklubben beklagar de förseningar av våra leveranser som sker till Sverige just nu på följande grunder:
Onsdagen den 10 november gick IOGT in med en polisanmälan av 10 företag som bedriver näthandel med alkohol.
Den 12 november kom det till vår kännedom att så hade skett och att Sydafrikanska Vinklubben INTE är ett av de företag som föreligger i denna anmälan då vi uppfyller de krav som ställs på företag inom denna nisch.
IOGT tar bland annat upp frågan kring hur internetföretagen kan säkerställa att mottagaren av leverans bestående av alkohol uppfyller ålderskravet enligt alkohollagen.
Det är en fråga som vidarebefordrats till vår transportör i Sverige och deras ledning och vi har fått garantier för att ålderskontroll sker INNAN deras personal överlämnar försändelserna.

Björn sa...

Efter de förändringar som gjorts ökade mitt förtroende, och att jag fick en leverans i början av oktober gjorde också sitt till.

Jag har därför beställt för ett antal tusen under sommar/höst.

Leveranserna har dock dröjt.

Efter flera besked om förseningar på juli och augusti månads beställningar som inte levererats ut trots att de enligt uppgift ska ha kommit till Bring för över 2 månader sedan började jag undra vad som pågår.

Efter samtal med såväl Bring som klubbens kundtjänst får jag till slut besked om att problemet är att Bring inte fått betalt och därför inte tänker leverera vinerna förrän fakturorna betalts.

Så sorgligt. Det går så snabbt att radera det förtroende man till slut lyckats bygga upp.

Niklas sa...

Igår var det en hel del kommentarer på Sydafrikanskas FB sida. Idag kan jag se att man tagit bort samtliga negativa inlägg om klubben. Detta känns inte kul eftersom jag har ett antal tusen kr i vin liggande i denna klubb.

Costumer Service We Sell Wine sa...

Hej Björn
Vi har på leveransen som inkom 7 november till Jönköping haft ett stopp på grund av den polisanmälan från IOGT om bland annat dålig ålderskontroll av transportörerna till privatkunder. Vi stoppade då leveranserna från Bring Express då vi har haft en del leveranser som inte ålderskontroll har skett. Vi begärde få skriftligt bekräftat från Bring att denna kontroll gjordes på korrekt sätt, vilken vi fick skriftligen, och ett par dagar senare fick vi trotts denna bekräftelse en mycket irriterad kund som hade fått sin leverans lämnat utanför sin dörr enligt Bring men kunden påstår inte fått någon leverans, Bring har bett om ursäkt att det inte skall hända igen, men faktum kvarstår att ingen ålderkontroll en har gjorts trots löfte om att det skall alltid göras.
Det är korrekt att vi har efter dessa veckors samtal om ålderskontroll vid leverans ett belopp som fallit till betalning, betalning sker till Bring snarast och leveranser av 7 november beställningarna startar som tidigare.
Övriga leveranser är i enlighet med vår tidtabell. Vi har denna månad skrivit avtal med en transportör som minskar leveranstiden från Kapstaden till Jönköping med nästan 60 dagar, detta innebär att från våra containrar lämnar Kapstaden kommer dessa att anlända till Jönköping inom 30 dagar, så vår totala leveranstid, lite beroende var i Sverige man bor i förhållande till Brings leveransschema, kommer vara 40-50 dagar.
Björn vi beklagar denna hösts leveransförseningar förseningar, men alla våra medarbetare har siktet inställt på en mycket förbättrad leveranstid från och med januaris beställningar.
Angående vår Facebook sida har vi bestämt att konsekvent ta bort alla inlägg positiva som negativa detta då vi skapade sidan för att lämna information om erbjudande, leveransinformation, Sydafrika med mera, inte som en extra kundtjänst.

Törstig sa...

Det var synd att kommentarsmöjligheten på Facebooksidan stängdes - den var ett bra sätt att få utlopp för ens upplevda frustration över klubbens utomjordiskt usla logistik och oförmåga till vettig leveransinformation. Finns det verkligen inget att informera om angående de leveranser som tycks ha fastnat i Tyskland?

Min egen regel är att inte lägga någon ny beställning innan jag fått hem vinerna från den tidigare. Det innebär ca två beställningar om året ...

Bertilx3 sa...

Ni har blåst mig på ca 25000 kr och fortsätter att erbjuda vin som ni inte har eller tänker att slicka till oss.

Betala tillbaka nu eller kom hem till Sverige för ett möte med oss.

Bertilx3

Bertilx3 sa...

Hej!

Ni som är intresserade av att fixa hem de viner som ankommit Jönköping kan skicka en rad här. Resten kan vi ta en diskussion om sen! Det blir konkursansökan senast nästa vecka. Antagligen är vi rökta eftersom skatter mm är prioterade fordringar.
Any ideas!

Bertil x3

Björn sa...

Vinklubben - allvarligt talat, vad är det som pågår? Nu har det gått ytterligare en vecka, och ni har fortfarande inte betalat till Bring.

Att betala en faktura tar inte en vecka!

Det är dags att ni slutar komma med bortförklaringar och löften om att allt ska bli bättre längre fram, och faktiskt ser till att leverera kundernas vin!

Bertilx3 sa...

Lämpligen gå in på Sydafrikanska Vinklubbens Facebooksida och anmäl sidan som bluff. Om många gör det får de förklara sig eller stänga ner sidan. De fortsätter tydligen att rea ut vin som de inte har eller tänkt skicka. Se till att inte fler människor blir lurade! Mig har de blåst på ca 25000 kr. Varna alla era vänner innan fler blir lurade.

Bertilx3

Costumer Service We Sell Wine sa...

Hej Björn
Tyvärr har det varit lite mera komplicerat än att betala en faktura, vi har mer än 1600 flaskor som under senaste 2 åren "försvunnit" i Brings hantering, allt ifrån kraschade pallar med vin till enstaka lådor som har kommit till Brings terminal i Jönköping och sedan försvunnit, leveranser lämnade utanför kunders dörrar utan kvittens, med mera, omräknat i pengar ca 300 000. Leveranser som finns på Brings terminal kommer att under nästa vecka distribueras ut till respektive lokala Bring filialer för avhämtning och under januari distribution.
Vi beklagar alla förseningar som har uppstått under hösten och vi förstår den irritation detta har skapat

Costumer Service We Sell Wine sa...

Hej Bertil
Vi kommer att återbetala samtliga din beställningar som inte har levererats till dig och omdestinera dessa beställningar som nu finns i Jönköping.

Bertilx3 sa...

Hej!

Har fortfarande inte fått krediteringen från 21 November.
Och naturligtvis inga viner eller pengar från senare datum!

Mvh, Bertil

Björn sa...

Fick ett telefonsamtal från Bring om att två lådor kommer levereras till mig imorgon. Därmed får jag iallafall en del av det jag väntar på.

Återstår dock att se om/hur leveranserna fungerar framöver.

Problemet senaste dryga månaden är ju de ständiga nya ursäkterna - först hette det att det berodde på IOGT, sen på kontraktsfrågor med Bring, sen på obetald faktura, senast tvist om betalningsansvar pga av tidigare fel hos Bring - allt medan leveranstidpunkten flyttats fram vecka för vecka...

De ständigt brutna löftena är helt enkelt väldigt förtroendeskadande.

Om nu leveranserna kommer igång igen kommer jag säkert fortsätta handla, men känner att jag blir tvungen att återgå till att vara betydligt försiktigare med hur mycket pengar jag ligger ute med.

Bertilx3 sa...

Hej!

Grattis till vinet!

Har nu fått ett nytt löfte om leverans av viner och kreditering!

Skulle gärna handla mer om detta funkar.

Tycker deras koncept är mycket bra och med deras nya kundtjänst och sida önskar jag dem lycka till!

Mvh, Bertil

Bertilx3 sa...

Hej!

Har nu gått en och en halv månad sedan jag lovades en kreditering av ett 10-tal viner från Mars, April och Majleveranserna.

Undrar hur länge de tycker att det är rimligt att vänta?

Mvh, Bertil

Ann sa...

Kan säga att allt fungerar utmärkt på www.ewine.dk
Vinhandel på nätet. Framkört till dörren. Endast fraktkostnad tillkommer, 99:- - 149:-. Leveranstid 10-15 dagar.
Du kan beställa över 200 viner på hemsidan och få det hemleverat. Bland vinerna hittar du olika sorter som mousserande, rött, vitt, rosé och madeira samt även port- och dessertvin.
Vid beställning av 12 flaskor eller fler, betalar du endast 99:- i fraktkostnad. Annars betalar du 149:-. Minimum sex flaskor per beställning.
Lagret ligger i Danmark och de följer de danska och svenska reglerna för all handel av vin vad det gäller skatter och moms.
www.ewine.dk

Björn sa...

Till slut har jag fått resten av beställningarna fram till mitten av juli idag... dock inget beställt senare än så.

När jag svarat på ett mail från kundtjänst om de saknade vinerna får jag svar, inte om ärendet utan om att jag ska kommunicera via ticketfunktionen.

När man däremot skickar en ticket får man besked att svar ska komma inom 24 timmar. Tyvärr hålls inte det löftet heller, fortfarande inte fått svar på ticket från förra veckan.

Finns uppenbarligen en del kvar att göra vad gäller informationen. Och leveranserna...

Björn sa...

Då har jag till slut fått svar på ärendet också.

Hoppas nu bara att det löses på bra sätt.

Björn sa...

Bring har aviserat att jag ska få en låda till ikväll, så även om leveranserna fortfarande inte håller önskad takt så trillar det iallafall in vin lite då och då för mig...

Janne sa...

Hur har det gått med leveranserna Björn?

Kartone sa...

Sitter själv och väntar på två leveranser från i somras och sommarens lagerrensning. Vid kontroll med klubben den 23 januari skulle det ta ca 2-3 veckor innan vinet skulle vara vid dörren. Nu har det gått 5 veckor och det börjar ju bli lite tröttsamt.....

Anonym sa...

HEj.

Jag har samma problem. Beställde vinerna i september och oktober föra året! Jag har fortfarande inte fått de men det värsta är att jag inte får någon respons från deras kundtjänst! Blev rekommenderad hemsidan av en kompis som tyckte att de var seriösa och pålitliga då.

Nu sitter han i samma sits med utebliven leverans och oseriös personal på kundtjänsten.
Det är något skumt som pågår där just nu.

Jag har gett upp hoppet att jag kommer se vinerna!
Jag hoppas kunna sprida budskapet vidare till alla som har tänkt sig å handla hos dem att man får tänka en extra gång innan man gör det

Janne sa...

Jag har satt upp ett forum där jag hoppas att vi kan samla tips och erfarenheter:
http://ratapunktse.forum24.se/ratapunktse-forum-1.html

Winelover sa...

Hör och häpna!
Jag beställde viner i augusti o september, som ännu inte kommit!
Men idag 20/3 kommer ett sms från Bring o säger att det kommer vin imorgon!Ska bli intressant att se vad som är med. Hörde från någon som pratat med Bring att de hade viner i lagret som de inte ville skicka ut eftersom SVK var skyldig Bring en massa pengar.
Förhoppningsvis börjar det lösa sig!

Claudius sa...

Har tyvärr försatt mig i den sitsen att jag rekommenderat klubben till några goda vänner.
Fram till sommaren 2011 verkade betalningar, beställningar och leveranser att fungera (med undantaget "Åke" - men det har kommenterats så korrekt tidigare), men beställningarna från och med augusti 2011 har helt uteblivit.
Just nu är "Klubben" skyldig mig c:a 5000 kr.
Så visst fungerar betalningarna! Men mer verkar det inte bli.
"Winelovers" kontakt verkar ju i alla fall vara ett hopp i mörkret -och beställningarna ligger ju i alla fall restnoterade.
Men inga fler beställningar från mig och heller inga rekommendationer till vänner innan leveranserna kommit ikapp beställningarna (och betalningarna).

Claudius sa...

Se - undrens tid är inte förbi.
Bring aviserade 2 april att levernas av en låda skulle ske 3 april, kvällen. "Bara en?" frågade jag. Efter en del letande i någon databas åtekom personen och meddelade att det skulle bli två!
Leveranstid 19-22. Kl 23:20 (3 april) kom leveransen som beställts i augusti. Allt var inte med, men jag hade i förväg krediterats för det man inte kunde leverera.
En intressant upplysning är, att på leveranssedelarna hade någon lagt till för hand 17-10-11 resp 13-10-11. Har vinet alltså legat i lager i Jönköping i 5½ månad p g a någon oklarb´het mellan Bring och Vinklubben?
Kanske ligger mina övriga 44 flaskor också redan i lager i Sverige?

Björn sa...

Igår kväll fick jag en leverans av viner från sommarens lagerrensning (dvs från augusti).

Visserligen innehöll den färre flaskor än väntat, men när jag kontrollerade mot vinkontot ser jag att de saknade flaskorna krediterats. Lite märkligt med tanke på att jag haft ticket-konversation med kundtjänst om att vissa viner var restnoterade, men att de då bara nämnde en del och inte allt som var restat.

Fascinerande när man t.ex. beställt tre flaskor av ett vin och det bara levereras två. Men jaja, nu fick jag iallafall en del flaskor.

Har även varit i kontakt med Bring de senaste dagarna, och de bekräftade att det finns ytterligare viner i Jönköping som de inte fått betalt för, och som de därför inte levererar förrän betalning inkommer.

Ömsom vin, ömsom vatten, så att säga...

Frida sa...

Beställde i april 2011 ett stort antal flaskor vin. Efter flera mail, samtal och utlovade datum fick vi hälften av vinet i oktober. Sedan dess har jag fortsatt ringa och maila och fått datum, som ständigt skjutits upp, utlovade. Så nu 13 månader senare har vi 80 st flaskor vin vi inte fått, efter att ha betalat ca 50.000 kr. De har helt slutat svara på mail och telefon. Jag är mer än upprörd. Det är över ett år sedan jag betalade för vin och frakt. Är det någon som vet något om klubben eller Bring? Har varit riktigt orolig ett bra tag nu.

Anonym sa...

Jag gjorde en polisanmälan igår.Tror inte man bryr sig, har ju skitit i kunderna ett bra tag nu. Kan kanske göra att jag kan minimera mina förluster ( beror väl på banken ).
Lennart