tisdag 26 oktober 2010

Nya Zeeländskt vin


För ett tag sedan fick jag chansen att vara med på en mässa med viner från Nya Zeeland. Det är alltid väldigt trevligt att få chansen att prova flera liknande viner på kort tid och prata med vinmakarna och/eller säljarna. Ofta får man chansen att lära sig nya saker och inte minst att prova nya viner.

Hursomhelst, fokus låg så klart på sauvignon blanc och pinot noir, även om en del hade med sig bl.a. chardonnay och pinot gris.

Tyvärr måste jag konstatera att pinot noir från nya världen sällan tilltalar mig. Alldeles för mycket sötfruktighet och knäck för mig. Jag har faktiskt över lag svårt att se poängen med ung pinot noir. En mogen röd bourgogne däremot... då går jag i spinn!

Hursomhelst, sauvignon blanc är vad Nya Zeeland på goda grunder är mest känt för, och kvaliteten på det jag smakade var som väntat över lag väldigt hög. Tyvärr hann jag bara vara med precis på slutet, så jag hann inte prova alls så mycket som jag skulle önska. Detta är dock vad jag tyckte var bäst av det jag hann med (i fallande ordning):

  1. Mud House Swan Sauvignon Blanc 2009 (Marlborough), uppskattat pris ca 200 kr
  2. Mud House Sauvignon Blanc 2010 (Marlborough), uppskattat pris ca 160 kr
  3. Spy Valley Sauvignon Blanc 2009 (Marlborough), 112 kr
  4. Villa Maria Private bin Sauvignon Blanc 2009 (Marlborough), 129 kr
  5. Mt Difficulty Sauvignon Blanc 2009 (Central Otago), uppskattat pris ca 190 kr

Hur är det då med storsäljaren, Stoneleigh Sauvignon Blanc för 99 kr? Jodå, den är OK. Prisvärd. Men rätt anonym i jämförelse med de tidigare nämnda.

Inga kommentarer: