torsdag 26 april 2007

Svart bälte i bostadssökande

Nu när jag lyckats få min hyresrätt i hamn tänkte jag att det kunde vara på sin plats att dela med sig av lite tips om hur man får ett förstahandskontrakt om man likt mig själv varit dum nog att inte stå i Stockholms bostadskö. (Hur kunde jag vara så korkad att jag inte skrev in mig när jag fyllde 18? Jag kunde typ fått en lägenhet på söder eller i midsommarkransen vid det här laget...)

Nåväl, om du också är kö-tidshandikappad är det bara en sak som gäller: Wallenstam.

Wallenstam förmedlar nämligen sina lägenheter via sin hemsida och tillämpar inte något kösystem. Istället är det först till kvarn som gäller. Du behöver alltså vara snabb som attan med att intresseanmäla dig så fort en lägenhet läggs ut.

Det här innebär att du måste uppdatera sidan ofta. Väldigt ofta. Under resten av det här året kan ni räkna med att Wallenstam lägger ut närmare ett hundratal nyrenoverade lägenheter i Råcksta om de fortsätter att hålla samma takt i renoveringarna som de gjort hitintills. Ofta släpps en hel trappuppgång i klump, så om du ser att en ny lägenhet lagts ut, så uppdatera sidan så ofta du bara kan resten av dagen - sannolikheten är rätt god att det kommer ännu fler strax.

Även lägenheter i andra delar av stan läggs så klart ut. Men Råcksta dominerar utbudet, tillsammans med en massa rätt ocharmiga lägenheter i Husby. Men hey, är det kris så varför inte?

Eftersom du inte kan regga någon sökprofil hos dem så måste du skriva in dina uppgifter i varje intresseanmälan. Se till att installera Google AutoFill eller liknande för att att det ska gå snabbt att fylla i. Kom ihåg, det gäller att vara snabbast.

Ett antal av de snabbaste (ca 10 men varierar beroende på den individuella förvaltaren) kallas till visning. Den som tackar ja som varit snabbast och som uppfyller grundkraven får lägenheten.

Så det är bara att försöka om och om igen. Av omkring 30 lägenheter jag sökt blev jag bjuden på visning på ca 10. Ibland var jag nummer 2, ibland nummer 5, men till slut var jag först. På en lägenhet jag verkligen ville ha.

Lycka till du också.

Inga kommentarer: