måndag 19 november 2007

Här också

Det här är egentligen en kommentar jag skrev i kommentarstråden på mitt inlägg om cachaca, men tänkte när jag var klar att det faktiskt kunde få bli ett eget inlägg också... så att det syns i rss-flödet.

Leverantörerna tjänar mindre på spriten än vad man skulle kunna tro... 70 cl cachaca 51 kostar 240 kr på systembolaget - av det går ca 40 kr till leverantören.

Av resten är knappt 50 kr moms, 140,40 kr alkoholskatt och 10,30 kr systembolagets påslag.

Så med tanke på kostnaderna för hantering, transport och marknadsföring är det inga astronomiska summor att få 40 kr/flaskan...Vilket också visar att spriten skulle bli dyrare om systembolaget avskaffades - för allvarligt talat, det finns väl ingen som tror att ica mfl skulle lägga på mindre än 10 kr per flaska om de fick sälja starksprit?

Och eftersom de inte skulle komma upp i systembolagets volymer så skulle detaljhandelns inköpspris dessutom sannolikt bli högre...

1 kommentar:

Sweden's Ford Fairlane sa...

Äh, struntprat! Om jag hade varit ICA-handlare hade jag helt enkelt bjudit på alkoholskatten och sett till att spriten var 140 kronor b i l l i g a r e än på systemet!

Men så vet vi ju alla att jag skulle vara ICA-handlare i ungefär en månad - när räkningarna skulle in skulle jag sjappa med alla stålar och bosätta mig på J&B under skyddad identitet!

/Dr ICA