torsdag 1 november 2012

Att köpa vin på båt

Att jag inte skriver så mycket här längre beror främst på att jag använder twitter till sånt som korta reflektioner, länkar etc. Men hursom tänkte jag att jag skulle skriva ner lite tankar och tips om det där med vin på båt.

Taxfreevin, med andra ord.

Av olika anledningar åker jag numera hyfsat regelbundet till Finland för både längre och kortare vistelser, och därmed har jag haft anledning och chans att gå igenom rederiernas taxfreesortiment. Detta är mina erfarenheter.

Viking Line har i mitt tycke ett bättre sortiment än Tallink Silja. Eller så här - Viking har ett mycket bättre sortiment i den prisklass jag är intresserad av att köpa ombord, dvs ca 100-300 kr. Billigare viner än så tycker jag sällan det är värt att kånka från båten, de köper jag hellre på Systembolaget, dyrare viner än så köper jag relativt sällan. Silja å sin sida har just billiga och väldigt dyra viner, men ett rätt tråkigt och litet utbud där emellan. Vill man dock köpa riktigt dyra viner, säg 500+ kr så har Silja ett betydligt bättre utbud, då i vinbaren som lustigt nog inte lägger ut sitt sortiment på nätet.

Generellt måste jag säga att Vikings prisnivå är riktigt bra. Jag har hittills aldrig upplevt att ett vin jag vet vad det kostar i Sverige, eller runt medelhavet, varit överprissatt. Sen är det som vanligt en hel del viner som inte är prisvärda, men det är ju mer producenternas fel än rederiets.

Rederierna har samarbeten med vissa vinhus, vilket gör att dessas sortiment finns tillgängligt relativt kompletta och till bra priser. I Vikings fall är det Torres man samarbetar med. Torres är jag som bekant ganska imponerad av som producent sett, även om de även gör mycket vin som inte tilltalar mig.

Viña Esmeralda och Celeste är två viner som jag brukar plocka med mig hem, delvis för att de säljs i 12- respektive 6-pack på Systembolaget, men också för att priset ombord är bra.

Torres Salmos Perpetual tycker jag är ett underbart vin. Torres prestigepriorat, och i mitt tycke betydligt godare än den vanliga Salmos. Handlar man vin för över 400 kr så får man en flaska för ca 200 kronor ombord, vilket är ett fynd jämfört med de 325 kr en flaska går för iland.

Ett annat vin jag blev helt förälskad i är Arzuaga Reserva, en helt underbar Ribera del Duero för 275 spänn. Tyvärr tog 2005:an slut innan jag köpte någon, och 2008:an som säljs nu behöver ligga till sig, men jag har stora förhoppningar på den också.

Över huvud taget på Viking är det vinbaren som har några av de roligaste vinerna (däribland Arzuagan). Vi hittade Chartogne-Taillet Sainte-Anne, en champagne till det facila priset av 211 kronor flaskan, dvs billigare än 'båtens' egen. Mogen (skördad 2007 och 2008 enligt baksidesetiketten) och oerhört prisvärd för de pengarna.

Vill man prova ett vin som finns i taxfreen men inte i vinbaren kan man för övrigt be butiken ta upp en flaska - de lägger på sitt vanliga påslag på en hundring ungefär - så man har tillgång till hela sortimentet i baren!

Över lag är nog det allra bästa tipset att vara trevlig mot personalen i vinbarerna. Man kan få väldigt bra tips på vad som är värt att köpa, särskilt bland de viner de rear ut, och det kan även hända att någon flaska öppnas till taxfreepris om man är en bra kund...

Inga kommentarer: